Debatkultur. Pia Kjærsgaard forstår ikke, hvorfor hun skal tage afstand fra højreekstremisme, når Politiken aldrig har bedt imamer om at gøre det samme med islamistisk terror.
Foto: HANSEN BJØRN STIG

Debatkultur. Pia Kjærsgaard forstår ikke, hvorfor hun skal tage afstand fra højreekstremisme, når Politiken aldrig har bedt imamer om at gøre det samme med islamistisk terror.

Debat

Du slår plat på tragedien

Jeg vil hverken ændre min »tone« eller »nedtone retorikken«, skriver Kjærsgaard.

Debat

Kære Bo Lidegaard. At du på en lederplads i Politiken vil slå plat på en ufattelig tragedie, kommer sådan set ikke bag på mig.

LÆS LEDER

Men det overrasker mig alligevel, at du kobler Anders Breiviks ubeskrivelige forbrydelse på Utøya sammen med debatten i Danmark og Dansk Folkeparti.

Hvor er ofrene for forbrydelsen blevet af? Hvad bilder du dig i grunden ind?

At norske og svenske politikere klæder sig i sæk og aske, er deres egen sag.

Og nej, jeg vil hverken ændre min »tone« eller »nedtone retorikken«. Jeg synes faktisk, at jeg taler pænt om andre mennesker, uanset hvor de kommer fra. Det manglede også bare.

Det er heller ikke Dansk Folkeparti, der fabrikerer spil, hvor man kan kaste sko efter folkevalgte politikere, hvorefter de falder ned ad en skrænt, eller fremstiller dem som hunde eller rotter.

Hvis en folketingskandidat gjorde noget lignende hos os, ville vedkommende øjeblikkeligt blive stillet til ansvar.

Og nej, det handler heller ikke om tonen eller retorikken. Indrøm dog, at det er vores holdninger og politik, du ikke kan lide.

BO LIDEGAARDS REPLIK

Hver gang hives ’tonen’ frem, når der skal argumenteres mod Dansk Folkeparti. Men det handler om vores meninger. Det er dem, vi ikke må have.

Uhyggelig er også din præmis om det ’multikulturelle samfund’, og at dette samfund er det, vi alle i fællesskab skal arbejde for at fremme.

Har du eller andre på avisen nogensinde bedt herboende imamer og muslimer om så meget som en lille smule afstandtagen – eller for den sags skyld bedt dem om at tage del i debatten?

Hvis man ikke accepterer det multikulturelle samfund eller forsøger at modvirke det, er man automatisk brændemærket. Ja, faktisk må man slet ikke kritisere det.

SIGNATUR

Du skriver, at jeg skal fortælle, hvor »min grænse går«. Jeg bestiller ikke andet.

Tragedien i Norge er en så ufattelig ugerning, at det trodser enhver beskrivelse.

Men forbrydelsen er begået af en koldblodig og psykopatisk massemorder – det er ham, der skal stå til ansvar. Det var hans værk.

Og hvor har Politiken i øvrigt været, når ekstremistiske muslimer har udøvet terrorhandlinger?

Har du eller andre på avisen nogensinde bedt herboende imamer og muslimer om så meget som en lille smule afstandtagen – eller for den sags skyld bedt dem om at tage del i debatten?

Nej, Politiken har som regel konkluderet, at det såmænd nok er Vestens skyld. Eller regeringens og Dansk Folkepartis. Fordi I ikke bryder jer om ’tonen’. Hvor går Politikens grænse?

Anerkender I det enkelte menneskes personlige ansvar for sine handlinger i tilfældet Anders Breivik – eller er det altid ’andres skyld’?

Og så vil jeg gerne have en forklaring på, hvad et »multikulturelt nationalt fællesskab« er for noget? Det er jo det rene vrøvl.

LÆS DEBATINDLÆG

Det har for resten været forstemmende at følge journalisternes spekulationer om indholdet på Dansk Folkepartis sommergruppemøde. Hvorfor var der ingen forslag om stramninger på udlændingeområdet?

Har vi bøjet os for presset? Jeg kan forsikre, at det er en tilfældighed. Vi har ikke bøjet os for noget som helst eller nogen som helst – og da slet ikke en massemorders sindssyge handling.

Men hvis vi havde diskuteret stramninger, havde den jo også været gal. For så havde vi været kyniske og ufølsomme.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce