Vi stemmer nej til Christiania

Folkeaktier. »Indtil Christiania får åbnet fristaden og viser sin eksistensberettigelse, tvivler jeg på befolkningens økonomiske opbakning«, skriver Torben Vemmelund.
Folkeaktier. »Indtil Christiania får åbnet fristaden og viser sin eksistensberettigelse, tvivler jeg på befolkningens økonomiske opbakning«, skriver Torben Vemmelund.
Lyt til artiklen

Christiania har udskrevet en folkeafstemning for eller imod Christiania ved at udbyde fristaden på folkeaktier.

Og efter fem måneder tegner der sig, som Politiken kan fortælle, et rungende nej til eksperimentet i Prinsessegade. Derfor må Fonden Fristaden Christiania gå med hatten i hånden hos storkapitalen, hvis den vil frikøbe fristaden af staten. Nu er spørgsmålet, om christianitterne nogensinde får befolkningens økonomiske opbakning? Er du for eller imod Christiania? Det spørgsmål stiller mange sig selv, efter at fristaden er gået på børsen. LÆS OGSÅFolkeaktierne er overhovedet ikke folkelige På den måde er christianitterne ufrivilligt kommet til at bede danskerne om aktivt at tage stilling til Christianias eksistensberettigelse. Derimod tyder Politikens dækning ikke på den store refleksion hos christianitterne selv. For hvorfor ønsker vi ikke at støtte frikøbet økonomisk? For mig at se er der ellers flere åbenlyse grunde til dette. For det første må folkeaktie siges at være en noget manipulerende betegnelse for det bidrag, du giver til Christiania. Med din nye folkeaktie i hånden har du nemlig lige så lidt indflydelse på Christiania, som du altid har haft. Og den manglende gennemsigtighed er i virkeligheden Christianias største akilleshæl.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her