Trækamp. Demonstrerende trævenner forhindrede i går aftes Metroselskabet i at fælde et stort kastanjetræ på Enghave Plads. Træet står, hvor der efter planen skal være adgang til den underjordiske trafikåre.
Foto: Andreas Lindqvist

Trækamp. Demonstrerende trævenner forhindrede i går aftes Metroselskabet i at fælde et stort kastanjetræ på Enghave Plads. Træet står, hvor der efter planen skal være adgang til den underjordiske trafikåre.

Debat

Opinionsredaktør: Reaktionær kamp for et kastanjetræ

Forstår danskerne, at langsigtet politik kræver kortsigtede ofre?

Debat

En flok aktivister fik onsdag aften forpurret planerne om at fælde et gammelt kastanjetræ på Vesterbro i København.

Træet på Enghave Plads skulle fjernes på grund af Metro-byggeriet. Men det fik aktivisterne altså forhindret. Kastanjetræet står der endnu.

Fed heroisk aktion, ikke?

Næ, der er ingen grund til at få tårer i øjnene over ’heltegerningen’. Den var nemlig lige så reaktionær, som når privatbilister og vestegnsborgmestre i denne tid klynker over, at det skal koste en tyver at køre sin bil ind i Indre By.

Eller når det velmenende, grønne segment fra den kreative klasse på Indre Østerbro klager over, at Metrobyggeriet skal finde sted lige midt i deres oase. Eller når naturfredningsforeninger bekæmper ’grimme’ vindmøller i landskaberne.

I alle disse eksempler sættes særinteresser højere end de projekter - metrobyggeriet, betalingsringen og vindmøllebyggeriet – der er helt uomgængelige, hvis Danmark skal omstilles i en grøn, bæredygtig retning.

Se dog op! Også jer, der opfatter jer som progressive og grønne.

SIGNATUR

Danmark skriger på en gennemgribende omstilling af økonomien og økologien, som – i en overgangsfase – vil gøre ondt på mange.

Ja, det bliver pisseirriterende, bøvlet og dyrt at redde Danmark fra miljøkatastrofen. Ikke bare skal hele vores energisystem baseret på fossile brændstoffer som kul, olie og gas lægges helt om. Produktionen, der er indrettet på ’brug og smid væk’, skal også revolutioneres. Og vi skal have flere over i busser og tog.

Det bliver bøvl, bøvl, bøvl.

DEBAT

Men er vi danskere indstillet på bøvlet og omkostningerne?

Man kan komme alvorligt i tvivl.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce