Korstoget for topskattelettelser er uforståeligt

Zombieøkonomi. De økonomiske teorier bag tankegangen om, at topskattelettelser er en god idé, er mere end almindeligt vanskelige at redegøre for, skriver lektor.
Zombieøkonomi. De økonomiske teorier bag tankegangen om, at topskattelettelser er en god idé, er mere end almindeligt vanskelige at redegøre for, skriver lektor.
Lyt til artiklen

Som økonom må jeg beundre det vellykkede korstog, mine kollegaer har ført for at bane vejen for topskattelettelser. Må jeg ønske tillykke med en særdeles veludført markedsføringskampagne, der nu har sat sig igennem i den nye skattereform. Nu venter jeg i spænding på, at mine kollegaer går i gang med at evaluere konsekvenserne af topskattelettelserne, så vi kan se, at det faktisk var det rigtige, vi gjorde. Men mon den undersøgelse kommer? Jeg har endnu ikke har set forskning i, hvordan tidligere skattelettelser har gavnet dansk økonomi. Det er heller ikke noget let regnestykke, men hvad gør det, så længe man er fast i troen?

Thorning: Aftale med Enhedslisten ville give mindre velfærd Det fagøkonomiske argument for topskattelettelser er en dansk undersøgelse fra 1996 (16 år gammel), som mig bekendt ikke har været peer reviewed, og som viste en beskeden effekt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her