15 procent af de optagne - 811 af mine nye medstuderende - har Københavns Universitet optaget uden at have plads til dem. I Politiken udtaler KU's studiechef, Claus Nielsen, at det ikke er noget problem. Flertallet af de 811 studerende vil alligevel falde fra undervejs eller aldrig møde op. Og så skulle pengene passe. Præcis som når flyselskaberne overbooker deres afgange.
LÆS MEREUniversiteter overbooker studier Jeg synes, det er forstemmende, at der tænkes og tales om mine medstuderende på den måde. For det første: En sådan logik smadrer hele fundamentet for en god studiestart. Som formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Torben Holm, sagde til DR, er pladsen på gulvet eller i vindueskarmen ikke ligefrem befordrende for fastholdelse på studiet. Det lyder som et skræmmebillede, men jeg har desværre selv hørt medstuderende fortælle, at der ikke er plads til dem i undervisningslokalerne. Konsekvensen af en sådan logik er ganske enkelt, at hvis mine nye medstuderende ikke falder fra af sig selv, skal manglen på siddepladser nok sørge for, at de gør det.