0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Fogh er en af Skandinaviens største statsmænd«

Den kulturkamp, som Fogh lancerede i 2001, fortsætter nu i Norge, siger det norske Fremskrittspartis ’intellektuelle alibi’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Fogh Rasmussen vil blive husket som manden, der reddede den skandinaviske velfærdsmodel, siger norsk samfundsforsker. Arkivfoto.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Asle Toje - du har netop skrevet, at »stormen, som ramte Danmark i 2001, nu blæser ind over Norge«. Hvad er det for en politisk storm?

»Jeg tænker på den kulturkamp, som Anders Fogh satte gang i. I Danmark har menigmand gjort oprør mod den kulturelle overklasse – dem, der bestemmer, hvad der er sundt, rigtigt og vigtigt. Altså et opgør mod det danske samfunds sjæleingeniører, der ser det som deres opgave at forklare befolkningen, hvordan verden hænger sammen. Det er delvis et oprør mod 68-generationens utopisme, delvis mod kulturradikal værdirelativisme. Anders Fogh vil gå ind i historien som en af Skandinaviens største statsmænd«.

Hvorfor tror du, at Foghs kulturkamp kommer til Norge netop nu? Mange år efter?

»Norge har altid været bagud i forhold til udviklingen i både Danmark og resten af Europa. I de seneste mange år har der været en højrebølge på vej, og den er slået igennem nu – op til Stortingsvalget i næste uge. Men forsinkelsen skyldes også, at Norge har været dopet på oliepenge og har været isoleret fra omverdenen. Vi har ikke på samme måde som andre lande været tvunget til at tænke principielt«.

Du er gået i spidsen for en ’kulturkamp’ mod alle de bedrevidende. Hvad vil du opnå?

»Du overdriver min rolle. Jeg har blot sat ord på en brydningstid. Jeg har argumenteret for, at det øgede konfliktniveau, som vi ser i skolen, i udenrigspolitikken, på retsområdet og i kulturdebatten, er en del af den samme debat. Det er på disse fire områder, at de kulturradikales tankegods har slået stærkest igennem i Norge. Indvandring og integration har fået sådan en sprængkraft, fordi debatten tangerer alle fire områder – og fordi afstanden her er størst mellem de bedrevidende og de bredere lag i befolkningen«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage