Sundhedsstyrelsen glemmer de pårørende

Lyt til artiklen

Patienter vil gerne have deres pårørendes støtte, og de pårørende vil gerne være med, når der bliver taget vigtige beslutninger. Hvad betyder det for min mands hjerteoperation, at han har sukkersyge? Hvis min kone bliver dårlig hjemme, hvem ringer vi så til? Kan min far klare sig selv efter indlæggelsen? Tre store, jordnære problemer ignoreres stort set af Sundhedsstyrelsen: For det første, at stuegangen er en konsultation mellem læge, plejepersonale og patient. Mange patienter ønsker, at en af deres nære er til stede for at lytte med og hjælpe med at blive hørt. Men i dag inviterer sygehusene som udgangspunkt ikke de pårørende med til stuegang. I praksis er det derfor kun de mest aktive, der deltager. Hvis sundhedsvæsenet i højere grad var til for patienterne, burde alle have buddet.

For det andet, at patienter bekymrer sig før undersøgelser og behandling. Alene af den grund er det mere trygt at have en anden med. Men det afvises ofte uden egentlig begrundelse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her