De røde er en katastrofe

Revser. »Venstrefløjen er gået fuldstændig i stå. Man har ingen svar på tidens store spørgsmål«, siger bogaktuelle Henrik Dahl.
Revser. »Venstrefløjen er gået fuldstændig i stå. Man har ingen svar på tidens store spørgsmål«, siger bogaktuelle Henrik Dahl.
Lyt til artiklen

Du har i mere end ti år været debattør på venstrefløjen. Men her lige før et valg skriver du i din nye bog, at det vil være en katastrofe, hvis venstrefløjen vinder magten. Hvad foregår der, Henrik Dahl? »Jeg har i mere end ti år forsøgt at råbe venstrefløjen op, men forgæves. Intet er sket. Det er skønne, spildte kræfter. Og nu orker jeg altså ikke mere. Den ortodokse vanetænkning på venstrefløjen har sejret, og når man gang på gang har oplevet, at hvis man foreslår noget uortodokst, så kommer den spanske inkvisition, gider man til sidst ikke mere. Der er jeg nu«.

Hvad er problemet? »Problemet er, at venstrefløjen er gået fuldstændig i stå. Man har ingen svar på tidens store spørgsmål. Man har været så overbevist om, at man havde fat i det rigtige, at man ikke har brugt tid på at se på sig selv med kritiske øjne. Hvis du ved, at du har ret, så er selvransagelse jo ikke nødvendig. Venstreintelligentsiaen har spillet fallit, og mange af dem, der skriver i din avis, mener jo i deres stille sind, at 2001-valget var et statskup. Statskup!«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her