0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Hvad pokker laver Søren Espersen egentlig i mit land?

Er de sociale problemer blandt danske somaliere etnisk betinget? Nej!

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Generalisering. Er det rimligt at beskylde alle somaliere i Danmark for skattefusk , fordi en gruppe af disse har svindlet med skatten?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg kunne for nogle dage siden læse Søren Espersen (DF) skrive følgende på sin blog på jp.dk under overskriften ’Hvad pokker laver 16.943 somaliere egentlig i Danmark’:

»Dette slog mig lige pludselig i morges, da jeg i Jyllands-Posten læste en historie om noget systematisk skatteunddragelse, som en gruppe af somaliere havde iværksat: Hvad pokker laver 16.943 somaliere egentlig i Danmark …?« (JP 27.5.12, 9.42).

DOKUMENTATION ( eksternt link)

Hvad bilder du dig egentlig ind, Søren Espersen? Jeg kræver en undskyldning, for du kender mig ikke!

Hvis du kendte mig, ville du vide følgende: Mit navn er Abdulqadir Bashir Hussein. Jeg er 24 år og oprindelig fra Somalia. Jeg kom til Danmark sammen med mine forældre i 1992 som flygtning. Det vil sige, at jeg praktisk talt intet husker fra Somalia. Min verden har sit udgangspunkt i mit hjemland; Danmark.

Jeg kom igennem folkeskolen med gode karakter og videre på gymnasiet. Og jeg kæmpede for hvert et klassetrin. For ser du, Søren Espersen, jeg var ikke en af de privilegerede folkeskoleelever, der kunne trække på mine forældres kundskaber. Jeg kunne ikke få hjælp til mine danskstile, matematikopgaver eller fysikrapporter. Jeg gjorde alt selv.

Den eneste hjælp, jeg fik, var fra de enkelte lærere, der så noget i mig og derfor anbefalede mig at tage gymnasiet, hvilket jeg også gjorde. De tre år var hurtigt overstået. Bagefter tog jeg den beslutning, at jeg ville læse til arkitekt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts