Nyuddannet og arbejdsløs: Sandsynligheden for at få job er 1 procent

Jobsøgende. I København forsøger man at samle hurtigt op, når unge søger kontanthjælp. Her er en flok samlet på det ugentlige møde i Jobcentret på Skelbækgade på Vesterbro.
Jobsøgende. I København forsøger man at samle hurtigt op, når unge søger kontanthjælp. Her er en flok samlet på det ugentlige møde i Jobcentret på Skelbækgade på Vesterbro.
Lyt til artiklen

To ansøgninger om ugen kræver a-kassen. Jeg sidder med et afslag. Jeg var en af 398 ansøgere til en stilling i en kommune. Det er langt mere, end jeg er vant til, og jeg sidder og tænker over det. Kommer jeg nogensinde i arbejde, hvis den statistik holder? Og søger jeg overhovedet nok? I min branche – jeg er uddannet inden for økonomistyring – er der typisk 100 ansøgninger til hver stilling. En lille kommune i Jylland giver normalt lidt mindre, mens ansøgninger til København normalt har lidt flere. Og så er der ekstremerne. Rent statistisk er der derfor 1 procents sandsynlighed for, at jeg får et arbejde, når jeg søger det.

Krise-rabat lokker de unge til a-kasserne

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her