Nyuddannet og arbejdsløs: Sandsynligheden for at få job er 1 procent

Jobsøgende. I København forsøger man at samle hurtigt op, når unge søger kontanthjælp. Her er en flok samlet på det ugentlige møde i Jobcentret på Skelbækgade på Vesterbro.
Jobsøgende. I København forsøger man at samle hurtigt op, når unge søger kontanthjælp. Her er en flok samlet på det ugentlige møde i Jobcentret på Skelbækgade på Vesterbro.

To ansøgninger om ugen kræver a-kassen. Jeg sidder med et afslag. Jeg var en af 398 ansøgere til en stilling i en kommune. Det er langt mere, end jeg er vant til, og jeg sidder og tænker over det. Kommer jeg nogensinde i arbejde, hvis den statistik holder? Og søger jeg overhovedet nok? I min branche – jeg er uddannet inden for økonomistyring – er der typisk 100 ansøgninger til hver stilling. En lille kommune i Jylland giver normalt lidt mindre, mens ansøgninger til København normalt har lidt flere. Og så er der ekstremerne. Rent statistisk er der derfor 1 procents sandsynlighed for, at jeg får et arbejde, når jeg søger det.

Krise-rabat lokker de unge til a-kasserne

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle
Hvad har Nynne og Mille Dinesen tilfælles?⁠ 'Fjernsynsklubben' er tilbage! Og noget går op, da de ser første afsnit af 'Nynne', der på nogle måder har sin oprindelse på selv samme Politiken. Magnus og Felix genbesøger rucolaens storhedstid og diskuterer, hvordan både skuespillere og journalister kan være vidunderligt selvhøjtidelige.

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her