0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Aastrup må stoppe personangreb på Uffe Elbæk

Det er usagligt at antyde, at støtte til ny artistuddannelse er »en vennetjeneste«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

nycirkus. Venstres kulturordfører, har anklaget kulturministeren for at være for tæt på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK) på Amager, som Uffe Elbæk har siddet i bestyrelsen for. Men en ny støttet artistuddannelse under AFUK har længe været et politisk ønske, skriver Mogens Jensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er meget glædeligt, at Danmark nu får sin første egentlige artistuddannelse med regeringens beslutning om at støtte artistuddannelsen under Akademiet for utæmmet kreativitet (AFUK) i Sydhavnen i København.

Nu er det slut med at halte bagefter Sverige og mange andre lande i Europa, der for længst har etableret artistuddannelser og leveret uddannede artister til scenekunsten og særligt nycirkusforestillinger, også i Danmark.

Fremover kan vi selv levere talenterne, og danske unge skal ikke nødvendigvis rejse til udlandet for at få uddannelsen.

Dette er resultatet af mange års arbejde.

Artistmiljøerne i Danmark har, sammen med deres faglige organisation, Dansk Artist Forbund, længe arbejdet med at kortlægge behov, arbejdsmarked og beskæftigelsesgrad og derigennem skabe politisk interesse for en uddannelse.

Det har faktisk pågået i næsten 20 år, hvor skiftende kulturministre har udvist stor interesse for faget og cirkuskunsten.

Selv har jeg været involveret i arbejdet, siden jeg blev socialdemokratisk kulturordfører i 2005, og der har været drøftelser om uddannelsen med såvel Brian Mikkelsen, Carina Christensen som Per Stig Møller, da de var kulturministre.

I alle årene har det været et stærkt ønske fra S, SF og R, at uddannelsen skulle realiseres. Og nu er det sket.

Ikke mindst fordi også Københavns kulturborgmester, Pia Allerslev, har kunnet se potentialet i uddannelsen og længe har arbejdet for den.

Skulle Michael Aastrup ønske at finde ud af, hvad nycirkus bl.a. handler om, kan jeg varmt anbefale ham og andre at se den Reumertvindende forestilling BLAM, der går på Republiqe i øjeblikket

Alt dette er tydeligvis gået hen over hovedet på Venstres kulturordfører, Michael Aastrup Jensen, som i Politiken (17.11.) tilkendegiver end ikke at ane hvad nycirkus er.

AASTRUP JENSEN

Det er i sig selv et lidt rystende udsagn fra en kulturordfører, som vel skulle kende lidt til scenekunst. Men han ved måske heller ikke, hvad en musical er?

I så fald kan jeg fortælle ham, at hans eget parti sammen med mit og de øvrige i Folketinget for få år siden gav penge til at etablere en egentlig musicaluddannelse i Fredericia.

En uddannelse, der er blevet en kæmpe succes, og hvor talenterne drøner direkte ind på de danske scener. Sådan som det også allerede er tilfældet med nogle af talenterne fra artistlinjen under AFUK.

FOTO