Dilemmaer. Mette Frederiksen og Helle Thorning er blevet beskyldt for hykleri, fordi de to topsocialdemokrater ikke kan leve op til deres politiske idealer, når de vælger skole til deres børn. Fortæl os om dit dilemma. (Arkiv)
Foto: JENS DRESLING

Dilemmaer. Mette Frederiksen og Helle Thorning er blevet beskyldt for hykleri, fordi de to topsocialdemokrater ikke kan leve op til deres politiske idealer, når de vælger skole til deres børn. Fortæl os om dit dilemma. (Arkiv)

Debat

Er du hykler, kyniker eller hellig?

Står du i et personligt dilemma i krydsfeltet mellem politiske idealer og hverdagslivet? Så skriv til os.

Debat

»Hyklere!«, er der i den senere tid blevet råbt efter Mette Frederiksen og Helle Thorning, fordi de to topsocialdemokrater ikke kan leve op til deres politiske idealer, når de vælger skole til deres børn.

LÆS Men også uden for Christiansborgs mure er der hyklere. Mig selv f.eks.

Mit ideal er, at vi i Danmark bør blande os meget mere socialt, alligevel bor jeg sammen med kopier af mig selv på Østerbro i København. Jeg opfatter mig også som meget klimabevidst, alligevel har jeg netop bestilt flyrejse til Spanien. Og så har jeg en ambition om at bruge flere penge på ulandsorganisationer, men har ikke lige fået taget mig sammen.

Jeg har en ambition om at bruge flere penge på ulandsorganisationer, men har ikke lige fået taget mig sammen.

Og jeg er ikke alene om hykleriet. Forleden beskrev en 36-årig kvinde i et indlæg til Information sit dilemma:

»Jeg ser mig selv som venstreorienteret og én, der går op i klima og social lighed, jeg har en lang uddannelse og et godt arbejde og en god løn. Men jeg tager bilen på arbejde, selv om det ligger mindre end fem kilometer væk«.

Videre skrev hun: »Vi har hushjælp, og det er formentlig sort. Hun er fra Østen (...) Næste år planlægger vi at få en au pair (...) Mine børn går i privat børnehave og vuggestue«.

Og hun sluttede: »Jeg gør det forkerte hele tiden. Skal jeg gøre noget, eller skal jeg ikke have dårlig samvittighed?«.

Godt spørgsmål! Og dette dilemma – lad os kalde det ’hyklerens dilemma’ – vil vi meget gerne bede Politikens læsere om at skrive til os om i den kommende tid. Mere om det længere nede i klummen.

Kynikeren Men først vil jeg præsentere to oplagte veje ud af ’hyklerens dilemma’. Den ene mulighed er, at man nedjusterer sine idealer – sænker fanen – og siger:

»Det kan da godt være, at de har ret i Cepos & omegn, måske skal jeg bare droppe de der idealer og forfølge mine egne interesser«.

Dermed er vejen banet for en ny bil, masser af flyrejser, børn i privatskole, au pair-piger osv. – uden at blive tynget af dårlig samvittighed. Lad os kalde det ’kynikervejen’.

De sidste dages hellige

Alternativet er at ’opjustere’ sine handlinger i hverdagen, så de kommer til at passe til idealerne: droppe bilen, flyturen, købe økologisk, flytte i socialt boligbyggeri og sende børnene i den lokale kommuneskole.

Den vej kunne vi kalde for ’de sidste dages hellige’. Står vi mellem tre valgmuligheder – at være hykler, kyniker eller hellig for nu at karikere det? Eller?

Vi vil meget gerne have vores læsere til at skrive til os om ’hyklerens dilemma’. Allerhelst vil vi have, at du tager udgangspunkt i dit eget personlige dilemma i krydsfeltet mellem politiske idealer og hverdagsliv, hvad enten det handler om skolevalg, økologi, transport, au pair-piger eller noget helt femte.

Hvis du vil beskrive dit dilemma, vil vi finde en person – en politiker, en ekspert, en debattør, en kulturperson mv. – der kan give dig et godt råd. Du er meget velkommen til selv at foreslå en person. Eller også kan du skrive om dit personlige bud på, hvordan du i hverdagen takler ’hyklerens dilemma’. Vi ser frem til at høre fra dig!

Send et indlæg til debat@pol.dk , og mærk det ’Hyklerens dilemma’.

Du skal beskrive et konkret dilemma, du står i. Så finder vi en person, der kan give dig et råd. Du kan også vælge at skrive dit bud på, hvordan du takler ’hyklerens dilemma’ i hverdagen. Vi skal have dit indlæg senest torsdag 20. maj. De bedste indlæg vil blive offentliggjort i avisen og på nettet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce