Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sejrherrer. De borgerlige politikere har vundet kampen om diskursen og de politiske diskussioner, mener en række toneangivende borgerlige.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Sejrherrer. De borgerlige politikere har vundet kampen om diskursen og de politiske diskussioner, mener en række toneangivende borgerlige.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De røde danser til vores musik

Vi har vundet kampen om opinionen, mener fem borgerlige kulturkæmpere.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Claus Hjort Frederiksen (V), tidligere minister:

»Hverken smagsdommere eller det venstreorienterede, kulturradikale meningstyranni er noget, der er blevet genskabt. Jeg kan ikke se det nogen steder. Jeg kan faktisk ikke se, at man overhovedet sætter en dagsorden. Tværtimod. Hver gang nogle af de folk forsøger at sætte en dagsorden, så løber regeringen den anden vej. Selv ikke Carsten Jensen er i stand til at sætte en ny dagsorden.

Helle Thorning-Schmidt & Co. gennemfører jo ikke det, som de påstår er deres værdipolitik. De viger tilbage, hver gang de nærmer sig gamle dages synspunkter. Så tør de ikke tage kampen. Selv om de har flertal i folketingssalen! Tag nu kvindekvoter i bestyrelser. Det var en højtprofileret sag. Blev den til noget? Næh. Så er der forbud mod købesex, som i allerhøjeste grad er en værdipolitisk sag. Den pakkede de også sammen. Barselsorlov til fædre? En virkelig stor ting. Bliver den til noget? Næh.

Alt det, der har været store værdipolitiske debatemner for centrum-venstre, fuser fuldstændig ud. Det er min allerstørste kritik mod regeringen: Det virker, som om den ikke brænder for noget. At man skifter politik hele tiden. Når man er en venstreorienteret regering, savner jeg, at der er noget social indignation. Statsministeren kan være for efterlønnen. Hun kan være imod efterlønnen. Hun kan være for betalingsringen. Hun kan være imod betalingsringen. Når jeg hører statsministeren, så mærker jeg ikke, hun er indigneret over noget som helst.

Der ikke længere en dyne med de rigtige meninger, der lægges ned over det hele. Det kører bare, som det gjorde under den borgerlige regering. De har ikke den folkelige opinion med sig. De har ikke vundet slaget om folketilslutningen. Det slag vandt de borgerlige i 00’erne. Jeg kan ikke se, at de har fået lavet nogen væsentlige gennembrud.

Den stærke opinion er et resultat af kultur- og værdikampen i 00’erne. Den sunde fornuft har sejret. Almindelige fornuftige holdninger i befolkningen, som de venstreorienterede ikke kan ændre på. De venstredrejede argumenter er ikke stærke nok. Debatten er blevet nuanceret. Tag bare Joachim B. Olsens diskussion om Carina. Der blev lagt op til, at nu skulle man grine ad Joachim B. Olsen, men hvad skete der? Han ramte noget, som mange mennesker fandt forargeligt, og det kunne selv de bedste debattører på venstrefløjen ikke ændre ved. Vores ideer har sejret.

Den sunde fornuft har sejret

I en vis forstand var det nemmere at være i opposition i 90’erne«.

Per Stig Møller (K), tidligere minister:

»Opgøret med meningstyranniet – den tunge dyne, som styrede meningsdannelsen – den kamp er vundet stort. Den venstreorienterede og kulturradikale retorik er jo væk. Og den er slet ikke kommet tilbage her et år efter regeringsskiftet. Der er ikke nogen personer, der går op imod den herskende mentalitet og holdning.

Det er meget mærkeligt at være vidne til, at de politiske modstandere fører vores politik i regering. Fregatten Jylland får penge, det ville radikale aldrig have støttet tidligere. Kulturpolitikken er borgerlig. Og ser du på tilgangen til økonomi, taler man om borgerlige dyder som sparsommelighed, og Mette Frederiksens taler om job frem for overførselsindkomster. Det er selve mentaliteten, der har ændret sig i samfundet.

Kultur- og værdikampen handlede ikke om økonomi og lovgivning, men om at ændre holdninger, mentaliteten. Og det lykkedes. Det er ændret fundamentalt fra den kulturradikale og socialdemokratiske måde at se tingene på. Brian (Mikkelsen, red.) havde ret i, at der engang var en situation med et herredømme i den offentlige debat, hvor man ikke måtte tale om kundskaber og færdigheder i skolepolitikken f.eks. Sådan er det ikke mere.

DEBAT

Regeringen fører jo i store træk vores værdipolitik videre. Der er ingen modsigelse til tidens mentalitet. Nu vil man også følge vores aktive udenrigspolitik. Jeg glæder mig over, at vores ideer har vundet. Men det er også blevet lidt kedeligt. Et samfund kommer jo kun videre, hvis der er nogen, der modsiger den store brede tendens, og det er der ikke rigtig nogen, der gør.

Fraværet af grundlæggende uenigheder gør, at medierne er så optaget af personhistorier lige nu

Det var en lang, sej kamp. I 1970’erne gjorde jeg op med den historiske materialisme, i Politiken fik jeg jo at vide, at jeg havde misforstået det hele, ikke? I dag ville Politiken skrive, at jeg havde forstået det hele. Det var en 25-årig kamp, som kulminerede med den borgerlige regering i 2001. Og smagsdommerne?

De er væk. Jeg savner lidt modsigelse. Da vi var i opposition i 90’erne, var det nemmere at skabe kant til Nyrupregeringen. Men netop fraværet af grundlæggende uenigheder gør, at medierne er så optaget af personhistorier lige nu«.

Bertel Haarder (V), tidligere minister:

»Nej, regeringen er ikke ved at genetablere det kulturradikale overherredømme over den danske debat. Tag f.eks. debatterne om Carina og ’Dovne Robert’, som fik socialministeren til at gå i kødet på krævementaliteten. Tag også den aktuelle debat om lavere skat og lavere løn, hvor det er de borgerlige holdninger, der har vist sig holdbare. Og hvor regeringen jo ikke engang forsøger kæmpe imod, men gør dem til sine. Holdninger, som Socialdemokraterne tidligere har bekæmpet, er de nu holdt op med at bekæmpe.

De sidste krampetrækninger ser man i Information hver weekend, hvor Georg Metz minder mig om de gode gamle dage. Han er fortidens stemme. Jeg gemmer hans klummer, fordi jeg synes, de er så søde, og det kan være, at jeg på et tidspunkt også vil svare på dem og tage dem med i en kommende bog. Men han er fortidens stemme.

Regeringen og det venstreintellektuelle miljø mangler i dag simpelthen de fyrtårne, som kunne være i stand til at stå i spidsen for et nyt hegemon

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Regeringen og det venstreintellektuelle miljø mangler i dag simpelthen de fyrtårne, som kunne være i stand til at stå i spidsen for et nyt hegemoni. Opgøret med smagsdommerne i 00’erne hang sammen med, at der dengang var en lang række politikere i forskerklæder.

LÆS MERE

Man skulle finde sig i, at personer blev benyttet som orakler og havde adgang til medierne med deres almindelige og ofte primitive politiske meninger, bare fordi de havde en eksperttitel.

Det irriterede Anders Fogh Rasmussen og minsandten også mig. I dag er vi langt fra det venstreorienterede, kulturradikale meningstyranni. I dag kan man på universiteterne opleve stærkt borgerlige professorer som Peter Kurrild-Klitgaard på Københavns Universitet. Det havde været fuldstændig utænkeligt tidligere. Indimellem kunne jeg da godt savne den strid, der var tidligere. Noget af det fik det bedste frem i folk, når de blev tvunget til at dele sig efter anskuelser. Nu mener man det samme; der er en borgerlig grundfortælling, der har sejret«.

Brian Mikkelsen (K), tidligere minister:

»Det er rigtigt, at jeg i 00’erne talte om et venstreorienteret, kulturradikalt meningstyranni, og om, at der var en dyne af rigtige holdninger, der lå ned over det hele. Men det er væk nu. Der er ikke længere en dominerende venstreorienteret holdning blandt meningsdannere. Og smagsdommere? De er også væk! Vi har fået en åben og fri debat.

Hverken kulturpolitikken eller udlændingepolitikken er slagsmål længere, ja i kulturpolitikken fremhæver mine tidligere kritikere mig ligefrem som en god minister. Den økonomiske politik har regeringen også overtaget. Og i velfærdsdebatten handler det ikke længere om, hvor stor velfærdsstaten skal være, men om, hvor stort det private ansvar skal være.

Det er den gamle regerings politik, som den nye regering fører.

Jeg tror, at mange af debattørerne til venstre er dybt skuffede over deres egen regering

Jeg tror, at mange af debattørerne til venstre er dybt skuffede over deres egen regering, som de havde så store forventninger til. For husk lige, hvordan det var: Alt det, vi borgerlige gjorde i 00’erne, var jo af det onde. Nu skulle politikken ændres. Men nu har debattørerne fundet ud af, at intet er ændret med Thornings magtovertagelse.

De skarpeste af debattørerne skal lige vænne sig til den nye politiske situation. Mediepersoner, forfattere, kunstnere, universitetsfolk, samfundsdebattører spørger sig selv: Hvem skal vi være sure på?

Jeg håber, de kommer i gang, for det hele er blevet lidt kedeligt. Vi bliver slet ikke udfordret.

Det er vores egen politik, der nu bliver ført af nogle andre. På en måde var det nemmere at være i opposition i 1990’erne«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Edith Thingstrup, debattør og byrådsmedlem (V) i Egedal Kommune:

»Hvis man kan tale om to separate debatter i Danmark, så har de borgerlige vundet dem begge.

Den økonomiske og fordelingspolitiske debat er vundet. Nu er det tilladt at nedsætte marginalskatten, at ændre på satsreguleringen osv. Det er tilladt at have vækst i det offentlige forbrug på kun 0,1 procent om året. Fair dit og fair dat er stendødt.

Den værdipolitiske debat er også vundet. Regeringen har droppet kvindekvoter i bestyrelser. Droppet forbud mod sexkøb. Droppet sin grundlovskommission. Og reelt også droppet sit ønske om at skille stat og kirke.

DEBAT

Så er der alt det andet også: udlændingepolitik og den slags, hvor Socialdemokraterne prøver at være lige så hårde i filten som de borgerlige.

Der er kun eksempler på små sejre til den modsatte fløj: afskaffelsen af loftet over kontanthjælp og flygtninge ud af centrene.

Det store billede er entydigt: Venstrefløjen er på spanden. Og jeg morer mig hver dag over ting såsom, at Bjarne Corydon vil sætte SAS’ lønninger ned og sender gode råd per sms til kammeraterne. Det morer mig også, at Annette Vilhelmsen pludselig alligevel ikke vil lave om på regnemetoderne i Finansministeriet, og at Mette Frederiksen gennemfører en førtidspensionsreform, der strammer ganske meget.

De borgerlige tanker har vundet«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden