Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommunikatørdronning. Nøglen er, at politik aldrig må tages personligt, forklarer årets debattør 2012, økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).
Foto: Ditte Valente

Kommunikatørdronning. Nøglen er, at politik aldrig må tages personligt, forklarer årets debattør 2012, økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Årets debattør: Jeg har stået i mudder til knæene

Det har ikke altid været sjovt, siger årets meningsdanner, Margrethe Vestager.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Margrethe Vestager, ifølge et panel på 45 dommere har du i 2012 været den bedste til at sætte dagsordner, som udfordrede og flyttede den offentlige opinion. Hvorfor tror du, at du er årets bedste meningsdanner?

»Det er svært at sige, for jeg mener grundlæggende, at der er mange dygtige debattører, der har haft succes med at præge den offentlige dagsorden i 2012«.

Men helt konkret, hvad kan du, som andre ikke kan?

»Bjarne Corydon, Lisbeth Zornig Andersen, Johanne Schmidt-Nielsen, Mette Frederiksen og jeg selv har alle det til fælles, at vi har en klar holdning til det, vi beskæftiger os med. Selv om mange kan være uenige med os, tør vi gå ud og mene noget og udfordre. Og for at blive lyttet til skal man være villig til at sige sin mening på trods af modstanden. Det er det unikke ved vores debatkultur«.

FAKTA

Kan du givet et eksempel?

»I den forgangene uge var der en artikel i Jyllands-Posten, der havde overskriften: ’Vestager vil ikke vaccinere de rige.’ Der gik jeg ind og sagde: »Hvorfor skal velhavende pensionister have tilskud til det ene og til det andet?« Jeg vidste på forhånd, at det ville skabe debat, og at mange ville reagere, men fordi jeg tror på det, siger jeg det. Der skal to ting til, for at en debat tager fat. For det første at den bliver konkret. For det andet at tale i et klart sprog, som alle forstår og kan forholde sig til. Ofte er mit område abstrakt og komplekst. Kan jeg ikke formidle det på en måde, så det er forståeligt, vil jeg aldrig kunne sætte en dagsorden. Det er jeg blevet bedre til med årene.«

Af og til får man ikke kun våde fødder, men mudder helt op til knæene

Men det har jo ikke altid været en fest for dig og dit parti. Nedturen var til at føle på for et par år siden, hvor I i meningsmålingerne var tæt på spærregrænsen. Hvad kan du bruge den erfaring til?

»Jeg har om nogen en respekt for, at debatten kan være hensynsløs. Der er ingen, der kan gå på vandet, og det mærkede jeg på egen krop. Af og til får man ikke kun våde fødder, men mudder helt op til knæene. Det fik jeg. Selv om vi lå elendigt i meningsmålingerne, og vi blev kritiseret for at tale om alt det forkerte, så fortsatte vi kursen. Og det har ikke altid været sjovt. Vi har kæmpet for at være, hvor vi er i dag. Nøglen er, at politik aldrig må tages personligt. Det lærte jeg som barn af min far, der var kommunalpolitiker. Tager man først politik personligt, så holder man ikke en dag på Christiansborg.

Hvis du selv skulle pege på nogen i den offentlige debat, som du lader dig inspirere af, hvem skulle det så være?

»Der er en hel del mennesker faktisk. Selv om jeg ofte er uenighed med ham, så gør Mads Lundby fra Cepos det ret godt. Han tør stå på mål for sine standpunkter. En anden er Lisbeth Zornig Andersen, der i min optik har en enorm troværdighed. Hendes faglige og personlige indsigt er simpelthen uden sammenligning. Hun er inspirerende.«

Ifølge dommerne styrer du regeringen. Nu styrer du også den offentlige opinion. Hvad bliver det næste?

»Det bliver i hvert fald ikke noget inden for sport«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden