Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Multikulturelt. Sognepræst og journalist Sørine Gotfredsen ville formulere sin kronik om terrorangrebene i Norge anderledes, hvis hun skulle skrive den igen.
Foto: FRANDSEN FINN

Multikulturelt. Sognepræst og journalist Sørine Gotfredsen ville formulere sin kronik om terrorangrebene i Norge anderledes, hvis hun skulle skrive den igen.

Debat

Min kronik blev bragt for tidligt

Der er meget store følelser på spil, som jeg nok har undervurderet, mener omdiskuteret debattør.

Debat

En kronik bragt i Berlingske en uge efter terrorangrebene i Oslo og på Utøya gjorde sognepræst og journalist Sørine Gotfredsen til weekendens mest omtalte debattør.

Nu medgiver Gotfredsen, at hun var for hurtigt ude med sine forklaringer på, hvorfor Anders Behring Breivik kunne drives til at begå sine handlinger.

»Den her kronik er blevet bragt for tidligt. Den er blevet bragt på et tidspunkt, hvor der er alt for mange følelser i spil. Det kan jeg i hvert fald lære af forløbet. Derudover kan jeg udlede af de kommentarer, jeg har modtaget, at folk læser kronikken som om, jeg synes, Breivik er et fornuftigt menneske. Det er jeg rigtig ked af, for det er ikke i nærheden af min opfattelse. Enkelte af mine formuleringer har afstedkommet nogle misforståelser«, forklarer Sørine Gotfredsen.

Ville du ændre dem, hvis du havde muligheden?

»Ja, det ville jeg helt sikkert. For nogle folk drager den konklusion, at jeg synes, at vi skal forstå fornuften i det, han har gjort. Det er selvfølgelig langt fra min mening. Selvfølgelig er der ikke noget fornuft i det, han gør. Jeg prøver at identificere årsagerne til at et i forvejen afsporet menneske kan handle så sindssygt«.

SIGNATUR

Sørine Gotfredsen forklarer, at hendes motivation for at skrive teksten var en ærgrelse over, at den offentlige debat, der udsprang af terrorangrebene, ind til nu blot har handlet om tonen i debatten.

»Det er en for letkøbt og overfladisk reaktion på noget, der er så voldsomt. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at man også forsøger at identificere de dybere årsager til, at et menneske kan gøre noget så vanvittigt. Og de årsager har efter min opfattelse noget at gøre med en epoke, hvor en række samfund skal få forskellige kulturer til at leve sammen, hvilket altid har vist sig at være vanskeligt«, understreger Gotfredsen.

I debatten af kronikken har brugerne på b.dk skrevet flere end 1.000 kommentarer. Den overvejende del af dem er stærkt kritiske over for Gotfredsens skriverier.

Hovedpersonen selv vil ikke gå så langt som til at sige, at hun fortryder sin kronik. Men hun indrømmer, at hun ikke har forudset omfanget af, hvor meget danskerne er blevet berørt af katastrofen i Norge.

»Der er meget store følelser på spil, som jeg nok har undervurderet. Og så lægger jeg det i de mange kommentarer, at vi stadig i debatten i Danmark har en trang lige under overfladen til at opdele mennesker i onde og gode. Der er en næsten allergisk reaktion, der finder sted, når vi diskuterer, hvordan samfundet skal indrettes, og hvad mennesket er for et væsen. Det er også det, jeg skriver om i kronikken, hvor jeg beskriver, hvad et menneske kan finde på under et bestemt pres. Jeg oplever, at denne opdeling mellem onde og gode debattører og rigtige og forkerte holdninger stadig er meget markant. Og der troede jeg egentlig, at vi var kommet længere«.

Du nævner i teksten selv konkrete navne fra begge fløje i debatten. Er det ikke med til at fastholde den opdeling?

»Jo, det kan man sige. Jeg nævner navne, fordi specielt Politiken har været rigtig ivrige med at sætte navne på dem, avisen mener, bærer ansvaret. Man kan sagtens argumentere for, at vi skal holde op med at sætte navne på hele tiden. Jeg blev fristet til det, fordi det har været så udpræget«, forklarer Sørine Gotfredsen.

På baggrund af den seneste uges debat om radikalisering og debatkultur er sognepræsten i tvivl om, hvorvidt debatten om det multikulturelle samfund overhovedet vil rykke sig efter terrorangrebene.

»Alt er så ophedet lige nu, og det er svært at sige, hvordan vi diskuterer det her om et halvt år, men lige nu er der ikke store tegn på, at vi er kommet videre«, vurderer Sørine Gotfredsen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce