0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Teaterchef: »Tåbeligt at afskaffe arrangerede ægteskaber«

Teaterchef på Mungo Park forsvarer arrangerede ægteskaber.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Politikere og debattører har i årevis fordømt arrangerede ægteskaber. Men teaterchef fra Mungo Park, Martin Lyngbo, er helt uenig.

Arrangerede ægteskaber, hvor mor og far tages med på råd, kan faktisk være en udmærket måde at finde en livspartner på, lyder det fra teaterchefen.

Skal vi tilbage til middelalderen, Martin Lyngbo?

»I processen med den nye forestilling ’Et andet sted’ har jeg snakket med en masse forskellige mennesker, og undervejs har jeg fået en forståelse for, at der er mange måder at finde en livspartner på. Og man kan ikke være kategorisk og sige, at det arrangerede ægteskab er det samme som tvangsægteskabet. Det er fuldstændig tåbeligt, at man i den offentlige og politiske debat går målrettet efter at afskaffe arrangerede ægteskaber«.

Er det ikke bare noget, du siger for at lave reklame for jeres nye forestilling?

»Nej. Jeg mener det. Jeg tror, jeg har fået en mere nuanceret og respektfuld holdning. En forståelse for, at der er mange måder at gøre tingene på. Nogle gange er der ting, familierne bare selv skal tage sig af. Og staten og den offentlige debat behøver ikke altid blande sig i alting«.

I en YouTube-præsentation af jeres nye forestilling siger du, at arrangerede ægteskaber er en ’dialog’ med forældrene. Hvor trækker du grænsen mellem arrangeret ægteskab og tvangsægteskab?

»Jeg trækker grænsen det samme sted som FN. Hvis begge parter ønsker at indgå ægteskabet, så er der jo ikke tale om tvang«.

Tror du på, at individerne i de her familier tør trodse forældrenes vejledninger?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs m