Støtte. 10-årige Lasse har ADHD, men er flyttet fra en specialklasse til en almindelig 4.-klasse på sin skole, Baunehøjskolen i Jyllinge.
Foto: HOLM MAGNUS

Støtte. 10-årige Lasse har ADHD, men er flyttet fra en specialklasse til en almindelig 4.-klasse på sin skole, Baunehøjskolen i Jyllinge.

Debat

ADHD-debat får læserne til tasterne

Forældre til ADHD-børn afviser, at de svigter deres ansvar.

Debat

Siden sidste uge har debatten om ADHD-børn raset på politiken.dk.

Mere end 600 kommentarer har fulgt en række debatindlæg om forældrenes ansvar over for børn, der måske ikke har ADHD trods en diagnose.

MOR TIL ADHD-BARN

Psykolog Finn Korsaa åbnede diskussionen med et debatindlæg, der forholder sig kritisk til forældres rolle over for børn.

»Jeg erkender, at der er børn, som har lidelsen, men jeg vil samtidig fastholde, at langt de fleste børn ’med ADHD’ blot har adfærdsproblemer, som er helt normale og bunder i forældrenes interne konfliktfyldte parforhold«, skriver Finn Korsaa.

PSYKOLOG

Herunder kan du se et udpluk af de hundredvis af kommentarer, brugerne på politiken.dk har skrevet om børn med ADHD og deres forældre.

Thomas Markersen, Frederiksberg:
»ADHD er mellem 85 - 90 % arveligt. Som psykolog og forælder med en dreng med ADHD, må jeg også fortælle dig, at du med din 'pegefinger' slår på nogen der ligger ned. At du oven i købet tager fejl, gør det ikke bedre. Der var også engang, hvor autisme skyldtes 'følelseskolde mødre'«.

Martin Larsen, København:
»ADHD er en medicinsk diagnose for noget, som blandt pædagoger og lærer kaldes dårlig opdragelse! Kære curling-forældre, så begynd dog at tage ansvar i stedet for at forvente, at institutionerne opdrager jeres børn for jer! Drop curling-forældre-rollen og tag hunden ved hårene - børn har brug for grænser og JERES opdragelse«.

Morten Iversen, København:
»Tak, tak, tak, Finn Korsaa! Hvor stopper diagnosen, og hvor starter den usympatiske og grænseoverskridende personlighed? Alt for mange forældre har fralagt sig ansvaret - dukket sig bag en bekvem diagnose, der "forklarede" adfærden.Hvis man vil have styr på de "raske" børn igen, må man genopdrage deres forældre. Over 20% af folkeskolens budget bruges på specialundervisning - det er nu, der skal handles!«

Vagn Ruhoff Hansen, Farsø:
»Hvor er jeg enig med dig. ADHD er en livsvarig tilstand, der er reel. Jeg er selv far til 2 børn (nu er de voksne) med ADHD. Det kræver meget af forældre og pårørende at have forståelse og overskud til en sådan tilværelse. Især fordi mange ikke kan/vil forstå, hvad ADHD er. Hvis vort samfund var lidt mere rummeligt, ville vi sagtens kunne rumme også ADHD børn,uden at skabe tvivl om deres tilstand«.

Bodil Nielsen, Sæby:
»Det er en meget almindelig sygdom i Danmark at sige, at sygdom og smerter er folks egen skyld. De kan jo bare lade være at være syge og føle smerte, ikke sandt? - Nej, det er ikke sandt. Men megen sygdom og smerte kan lindres og måske endda helt blive "glemt", hvis man møder forståelse og kærlighed. At blive anerkendt som den man er, er det vigtigste med adfærdsforstyrrelser og andre handicap«.

Birthe Jensen, Sorø:
»HURRA HURRA, hvor er det befriende, at der endelig er en, der står frem og siger sandheden. Det er et grotesk, at vi lever i et febrilsk diagnosesamfund, hvor målet er at finde ud af, hvad samfundet kan gøre og har gjort forkert, så vi derved kan fralægge os ethvert ansvar. Forældre skal vågne op og indse, at det er et hårdt arbejde at få børn, og de er forpligtet til at opdrage deres børn«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rikke Simonsen, Ølstykke: »
Jeg har gået hjemme med børnene de første 6 år af deres liv, da jeg var studerende. I 3 år arbejde jeg - på nedsat tid. Det sidste år her - har jeg opsagt mit job for netop, som du siger, at være der fuldstændig fuldt og helt. Gæt hvad - mine børn har ikke ændret sig en tøddel. De har stadig adhd+autisme«.

Henrik Okkels, Hornslet: »
Det er ubærligt at få at vide, at der er noget i vejen med én selv. Men Korsaa har ikke sagt, at der ikke findes ADHD. Han har blot understreget det sørgelige, at diagnosen bliver misbrugt ("ADHD-lignende symptomer"), og at nytårsballonen vil sige BANG, hvis de dårlige forældre tog sig sammen«.

Louise Risom, Langå:
»Jeg forstår ikke alle jer mødre, der føler jer trådt over tæerne. Hvis I virkelig mener, I ikke falder ind i dén kategori, som der tales om, kan I vel læne jer tilbage i stolen og slappe af? Der burde da skulle mere til end en artikel i Politiken? Jeg har selv en dreng med ADHD, og jeg er temmelig afklaret med hans diagnose. Jeg bliver ikke ked af at læse artiklen, og jeg sover fint om natten«.

René Nielsen, Vanløse:

»Jeg er dybt forundret over alle de bedrevidende indlæg fra mennesker, der ikke har en professionel indgang til ADHD eller selv har det tæt inde på livet. Hovedparten syntes ikke at have den fjerneste anelse om ADHD diagnosekriterierne, men slynger alligevel om sig med postulater på bodega niveau. Ærgeligt at endnu en debat åbenbart skal domineres af fordomme fremfor fakta.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

Henter…

I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

Henter…

Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce