Egypten: Er demokrati for begge køn?

Kønsopdelt. Sexchikane er ekstremt udbredt i det egyptiske samfund, skriver kønsforsker Kenneth Reinicke, der henviser til et studie fra 2008, der viste, at mere end otte ud af ti egyptiske kvinder har været udsat for sexchikane. (arkivfoto)
Kønsopdelt. Sexchikane er ekstremt udbredt i det egyptiske samfund, skriver kønsforsker Kenneth Reinicke, der henviser til et studie fra 2008, der viste, at mere end otte ud af ti egyptiske kvinder har været udsat for sexchikane. (arkivfoto)
Lyt til artiklen

Selv om der ved kæmpedemonstrationerne i denne uge også har været mange kvinder og børn til stede, viser de billeder, der går verden rundt i disse dage, hovedsageligt protesterende mænd.

Dette er der for så vidt ikke noget overraskende i, idet mænd historisk set har været frontfigurer i de fleste revolutionære omvæltninger. Jeg studsede dog alligevel, da en kvindelig kollega forleden sagde: »Hvis bare der var flere kvinder blandt demonstranterne, ville jeg tro på det demokratiske projekt i Egypten«. I foråret deltog jeg i et projektseminar i Kairo, arrangeret af Kvinfo og det Dansk-Egyptiske Dialoginstitut (DEDI). Projektet hed ’Changing Masculinities – Changing Communities’ og handlede om den betydning, mænd og maskulinitet har for et samfunds dynamik eller mangel på samme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her