Mænd bør hylde 'Fifty Shades'

Lyt til artiklen

Har du på det seneste oplevet, at din kone eller kæreste er begyndt at tage en milliardær med i sengen? Sådan en fyr med et udseende som en Hollywoodstjerne og en krop som en medaljebehængt OL-atlet? Nej? Så se på hende igen. Ganske vist ser hun uskyldig ud. Hun ligger jo bare der og læser en bog med et gråt slips på omslaget. Men i virkeligheden ligger hun nu ved siden af milliardæren Christian Grey, som fører hende ind i et sort univers af dominans, piske og underkastelse. For naturligvis er det ’Fifty Shades of Grey’, hun læser. Med et salg på over 40 millioner og et dansk førsteoplag på 60.000 lader det til, at hun ikke er alene. Hvad betyder det? Får den nogen konsekvenser for os mænd. Ja! Og du kan glæde dig, så lad hende endelig læse videre. ’Fifty Shades’ kan nemlig antænde lunten til en verdensomspændende seksuel revolution.

DEBATFri mig for detaljerne i jeres sexliv Noget tyder på, at bogen virker på mange kvinder. Ikke mindst dem, som ikke før har haft mod på at eksperimentere seksuelt. I en Daily Mail-rundspørge blandt 400 kvindelige læsere sagde 43 procent, at bogen gav dem lyst til at prøve bondage, 79 procent sagde, at de ville prøve det med en Christian Grey-type. Der tales allerede om ’Fifty Shades’-effekten, som får kvinder til at tømme isenkræmmerens lager af reb og strips og indlede smæklege med lillefar. Måske er effekten mere mærkbar i USA’s midwest end i det mere frisindede Danmark, men lur mig, om ikke frekvensen af velourklædte håndjernsklik også vil stige her. Der har ikke været nogen danske undersøgelser endnu, så jeg må nøjes med en lille rundspørge blandt veninder og kolleger. De fleste medgiver, at det litterært set er Barbara Cartland med slag i. Men de fleste indrømmer, at bogen faktisk tænder dem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Fylder engelske ord for meget i dansk?

Christian synes, at »det ville være über fedt, hvis TV2 lod ’news’ hedde ’Nyheder’«. Jörg skriver, at sprog »ikke kan styres«, mens Jens Oluf mener, at mange mennesker og især de unge »dybest set er ligeglade«. Hvad mener du?

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her