0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kun få danske virksomheder er globale

En undersøgelse af de 20 største danske virksomheder viser, at kun to har hele verden som sit forretningsområde. Men er det nu et problem?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For er de ikke allerede globale, vil mange ganske logisk spørge. Svaret er dog ikke helt så logisk, som det måske virker ved første øjekast.

Vi har for nylig foretaget en dybtgående analyse af 20 af de største danske virksomheder uden for finanssektoren, målt ud fra omsætning og aktiver. Vi fandt ikke en eneste virksomhed, som var helt igennem ’global’ i sine aktiviteter.

20 virksomheder af afgørende betydning
Denne ’top-20’ omfatter alle de kendte virksomheder i dansk erhvervsliv: A.P. Møller – Mærsk, Carlsberg, Novo Nordisk, FLSmidth, Vestas, Arla og så videre.

Vi skønner, at disse virksomheder udgjorde en meget stor andel af Danmarks bruttonationalprodukt i 2007 (mellem 13 og 16 procent) og næsten en tredjedel af den merværdi, der blev skabt i de pågældende sektorer (30 procent).

Det, der sker alene i disse 20 virksomheder, er derfor af afgørende betydning for Danmarks samlede økonomi.

Indsamling og opdeling
Vi indsamlede data, om præcis hvor disse virksomheder gennemførte deres aktiviteter i 2007 ud fra fire parametre: omsætning, antal beskæftigede, aktiver og i mindre grad investeringer.

Vi ville undersøge, om nogle af virksomhederne virkelig var globale, hvad angår deres faktiske virksomhedsaktiviteter, så da vi først havde indsamlet data, måtte vi dele virksomhederne op i forskellige kategorier.

Vi inddelte dem i tre forskellige kategorier, afhængigt af hvor de koncentrerede deres aktiviteter: dansk-regional, biregional og virkelig global.

Denne inddeling er til en vis grad vilkårlig, men vi gennemførte nogle følsomhedsanalyser for at se, hvad der skete med virksomhederne, hvis vi varierede fordelingskriterierne, og det forskubbede ikke vores grundlæggende konklusion i væsentlig grad. Vi koncentrerede os derfor om de tre hovedkategorier.

Tre hovedkategorier
En virksomhed i kategorien dansk-regional er defineret som en, der primært opererer i Danmark og Europa (over 70 procent af aktiviteterne finder sted her). Biregionale virksomheder opererer i Danmark og Europa, men også i et af de andre regionale områder (primært Nordamerika eller – i blot to virksomheders tilfælde – Østasien).

Resten er defineret som virkelig globale, fordi de har en mere ligelig fordeling af deres aktiviteter ud over blot Danmark/Europa og Nordamerika (eller Østasien). For dem er ’resten af verden’ vigtig.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage