Pas nu på med jeres flirt med marxismen

Lyt til artiklen

Denne artikel er skrevet til dig, der er ung og stemte på Enhedslisten ved folketingsvalget eller overvejer at gøre det ved næste valg. Der er lige et par ting, du skal tænke over. Jeg taler af bitter erfaring. I første halvdel af 1970’erne meldte omkring 5.000 danskere, overvejende unge, sig ind i den kommunistiske bevægelse – Danmarks Kommunistiske Parti, Danmarks Kommunistiske Ungdom, DKU, eller Kommunistiske Studenter, Komm.S. Jeg var en af dem; meldte mig ind som 22-årig i 1974, da jeg begyndte at læse historie på Aarhus Universitet.

Regeringen har fået en historisk dårlig start Som medlem af DKP forsvarede jeg med næb og kløer marxismen-leninismen, og Sovjetunionen og regimer i Østeuropa og andre steder, der var afhængige eller inspireret af Sovjetunionen. På studiet diskuterede jeg den rette tolkning af marxismen med medstuderende og lærere. Lørdag formiddag solgte jeg Land og Folk, DKP’s dagblad, ved foden af rulletrappen i Gellerupcenteret eller ved andre butikscentre i lokalområdet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her