Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ligeglad. I sidste uge anklagede Jane Sandberg Kulturstyrelsen for manglende handling overfor museer, der ikke fulgte styrelsens anbefalinger.
Foto: Peter Hove Olesen(Arkiv)

Ligeglad. I sidste uge anklagede Jane Sandberg Kulturstyrelsen for manglende handling overfor museer, der ikke fulgte styrelsens anbefalinger.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kulturstyrelsen er slet ikke ligeglad med kvaliteten!

Kulturstyrelsen ser kvalitetsvurderingerne som et redskab til museernes udvikling.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 18. august bragte Politiken et debatindlæg af Jane Sandberg, der handlede om museernes rolle i samfundet med afsæt i Kulturstyrelsens kvalitetsvurderinger.

Indlægget fokuserer på en væsentlig del af Kulturstyrelsens arbejde, men tegner et misvisende billede af forholdene på de 100 statsanerkendte museer og af de kvalitetsvurderinger, Kulturstyrelsen hvert år gennemfører for at rådgive museerne om deres fortsatte udvikling og sikre, at museerne arbejder efter museumslovens bestemmelser.

LÆS DEBATINDLÆG

Det er noget af en påstand, Jette Sandberg kommer med, når hun beskylder museerne for, at de »i udbredt grad ikke lever op til museumsloven« og »skalter og valter med deres forpligtelser«.

Tværtimod viser styrelsens kvalitetsvurderinger netop, at museerne udfører deres lovbestemte opgaver tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende. Det er kun ganske få museer, som har problemer med at leve op til de krav, som loven forlanger.

Så lad mig lige ridse op, hvad en kvalitetsvurdering er. Den består af en vurdering af museets arbejde – overordnet og af de enkelte dele. Hvert afsnit rummer desuden styrelsens anbefalinger til, hvad museet bør følge op på.

Det er op til museets ledelse, dvs. bestyrelsen og den daglige leder, at beslutte, hvordan museet vil følge op på kvalitetsvurderingen. Og ikke om, det vil gøre det.

Opfølgningen er altså en del af kvalitetsvurderingen, hvor museet allerede året efter rapportens konklusioner skal gøre rede for status i opfølgningsarbejdet, og hvilke tiltag der er gjort.



Det er en model, der fungerer så godt, at Kulturstyrelsen, i arbejdet med at forberede den seneste ændring af museumsloven i december 2012, er blevet anbefalet at styrke dette redskab yderligere.

Samtidig glemmer Jane Sandberg et meget centralt aspekt: I Danmark har vi et stærkt decentralt museumsvæsen, hvor kommunerne i langt de fleste tilfælde er den offentlige hovedtilskudsyder til museet, mens staten yder et mindre tilskud.

Derfor har staten og de enkelte kommuner en fælles interesse i at sikre kvaliteten på museerne.

I de få tilfælde, hvor et museum, efter Kulturstyrelsens vurdering, samlet set ikke løser sine opgaver tilfredsstillende, vil styrelsen altid kontakte museets hjemkommune for sammen med den og museets bestyrelse at sikre, at der bliver lagt en plan for, hvordan museet lever op til museumsloven.

Museernes mulighed for at spille en endnu mere vigtig rolle i udviklingen af vores samfund hænger tæt sammen med, om de formår at arbejde tilstrækkeligt professionelt og strategisk fokuseret

Det er ikke nogen hemmelighed, at Kulturstyrelsen støder på kritisable forhold, når museer bliver kvalitetsvurderet, men ikke af et sådant omfang eller karakter, at styrelsen har måttet indstille til kulturministeren at fratage museets dets statsanerkendelse.

Og det er heller ikke nogen hemmelighed, at styrelsen ofte anbefaler, at et museum får en samlet strategi for sin virksomhed. Men hvis en sådan ikke findes, er det ikke lig med, at museet ikke lever op til museumslovens krav.

Når vi ofte har denne anbefaling med, er det, fordi det efter vores vurdering er udtryk for god ledelse, at museet selv, og andre interesserede, eksempelvis på museets hjemmeside kan læse, hvilke mål museet har sat for sit arbejde. På samme måde bør museets regnskab også være tilgængeligt på dets hjemmeside.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er Kulturstyrelsen ligeglad, som Jane Sandberg skriver? Nej, tværtimod. Vi er meget optagede af at understøtte og fremme professionaliseringen på museerne – museumsfagligt og ledelsesmæssigt.

Når det er sagt, vil jeg gerne give Jane Sandberg ret i den centrale pointe, at museernes mulighed for at spille en endnu mere vigtig rolle i udviklingen af vores samfund hænger tæt sammen med, om de formår at arbejde tilstrækkeligt professionelt og strategisk fokuseret.

Det er også derfor, at vi med afsæt i museumsloven har den ambition at styrke en stadig professionalisering og udvikling af mere fagligt og økonomisk bæredygtige museer.

Et af statens redskaber er netop fremadrettet at understøtte den udvikling gennem skærpede kvalitetsvurderinger. For der er et samfundsmæssigt potentiale i museernes udvikling. Det bliver en særdeles vigtig opgave at løfte de kommende år – for stat, kommune og museerne i fællesskab.

Så ligeglad – nej, men glæde over de mange museer, som gør det godt.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden