Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Skolen svigter mobbeofre«

Det er et problem, at mobbeofrene bliver sendt væk, mener forsker.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Min undersøgelse viser et helt klart mønster, nemlig at ofrene for mobning må skifte skole. Den gængse forståelse af mobning, som skolerne arbejder ud fra, er, at mange mobbeofre og mobbere har en særlig profil, som bl.a. handler om, hvilken opdragelse og hvilke relationer de har med hjemmefra«.

Det siger mobbeforsker og ph.d.-stipendiat Nina Hein, som er tilknyttet eXbus, et forskningsprojekt om mobning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Det er skolens skyld?

»Lærerne bør klædes bedre på til at forstå og tackle mobningen blandt skolebørn. Og i stedet for at forsøge at placere ansvar og skyld hos forældre til mobbere og mobbeofre burde skolen være rustet til at kunne skabe et reelt og respektfuldt samarbejde med forældrene«.

Hvorfor mener du, at skolen har svært ved at samarbejde med forældre i forbindelse med mobbesager?

»Skolens syn på moderne forældre er, at de er meget krævende og samtidig forsøger at fralægge sig deres eget ansvar som forældre. Derudover handler skolen ud fra den holdning, at ansvaret for det faglige ligger hos skolen, mens forældrene skal sørge for at opdrage børnene og få dem til at opføre sig ordentligt«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden