0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Middelklassen sender sine børn ud i social deroute

På HF oplever jeg stadig flere unge fra højtuddannede familier, der er på kanten af opløsning, og hvor de unge har oplevet svigt med fraværende forældre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ignoreret. Omsorgssvigt hører bestemt ikke kun lavere sociale grupper til. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En formiddag for nogen tid siden kommer en ung fyr anstigende med en kuffert på hjul. Han træder ind på mit studievejlederkontor på Frederiksberg HF, hvor jeg arbejder.

Han er 16 år, og han skal til optagelsessamtale. Han fortæller mig i løbet af samtalen, at begge hans forældre er læger. Men at han ikke bor hjemme længere. Han ville ikke fortælle hvorfor.

Nu er kufferten hans hjem. Og han arbejder i Netto.

Vi oplever stadig flere studerende, som kommer fra højtuddannede familier på kanten af opløsning. Hvor de unge har oplevet alvorlig svigt fra forældre, der ikke har været til stede.

Hør for eksempel denne 19-årige pige fortælle om sit liv:

»Min far har ingen social forståelse overhovedet. Han har ikke sådan taget sig af os. Han var ligeglad og mente bare, at børn skulle have lov til at passe sig selv. Min mor, hun var meget syg, og der skete bare de sindssygeste ting i vores liv. Og det var bare sådan, at hvis der var noget i vejen, hvis vi var kede af det, så skulle vi bare tage os sammen«.

Eller en anden pige, på 18:

»Jeg pjækkede rigtig meget. Jeg kunne slet ikke holde ud at være der, så jeg gik bare hjem, og min mor kunne ikke få mig i skole, fordi jeg bare var fuldstændig ulykkelig over at skulle derhen. Til sidst sagde kommunen, at enten så går du i skole, eller også tager vi dig væk fra din mor (…) Det var en dum tid. Der var ikke rigtig nogen, der havde det godt, og det var noget rod«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter