Reality-træf. Hvad tænker Christina fra 'De unge mødre' (til venstre) og Line fra 'Veninder på 1. klasse' om hinanden?
Foto: NIELS CHRISTENSEN

Reality-træf. Hvad tænker Christina fra 'De unge mødre' (til venstre) og Line fra 'Veninder på 1. klasse' om hinanden?

Debat

Reality-træf: Den unge mor møder 1. klasse-pigen

Christina fra Hvidovre og Line fra Hellerup kommer fra to vidt forskellige verdener. Hvad tænker de om hinanden?

Debat

Christina fra Hvidovre og Line fra Hellerup er jævnaldrende. De bor få kilometer fra hinanden og medvirker i hvert deres aktuelle tv-program, som skildrer to helt forskellige måder at leve på som ung.

Christina er fra Hvidovre og medvirker i programmet 'De unge mødre', der følger forstadspiger, som bliver mødre i en meget ung alder. Line fra Hellerup kan ses i programmet 'Veninder på 1. klasse', der skildrer tre unge Hellerup-pigers liv i overklassen.

Hvad tænker de to unge kvinder om hinanden? Og hvad mener de om sociale uligheder i dagens Danmark? Vi har spurgt dem.

»Lykkelig uden penge«

C hristina, du medvirker i tv-serien ’De unge mødre’, hvad tænker du, når du ser serien ’Veninder på første klasse’ om piger i Hellerup?

»Jeg kan godt sidde her og tænke, hvorfor det ikke er mig, der bor i et kæmpe hus og har så mange penge. Og hvorfor jeg ikke kan købe det, jeg vil«.

Bliver du misundelig, når du ser, hvordan de lever?

»Nej, jeg er ikke typen, der misunder andre. Man må gå ind for det, man gør. Jeg er, sådan som jeg ser ud. Hvad andre har, og hvad andre laver, kan jeg ikke bruge til så meget. Jeg har aldrig været misundelig på andre over, at de havde forældre, der havde en fed karriere. Måske har de savnet, at deres forældre var hjemme noget mere i stedet for at arbejde så meget«.

Du og pigerne fra ’Veninder på første klasse’ er næsten lige gamle. Hvilke tanker gør du dig om jeres forskellige liv?

»Børn med velhavende forældre kan få, hvad de peger på. Men de lærer ikke noget af livet, hvis de ikke ved, hvordan det er at spare op. De finder aldrig ud af, hvordan det føles at spare op til en ferie. Glæden er ikke den samme, når det er noget, man bare får. Så lærer man ikke at stå på egne ben«.

Hvorfor er det vigtigt for dig at stå på egne ben?

»Jeg hader at være afhængig af folk. Om det så er af min mand eller kommunen. Det vigtigste for mig lige nu er, at mine børn kommer i vuggestue, så jeg kan starte på en frisk og få en uddannelse. Jeg vil selv kunne forsørge mine børn«.

Kommer du til at tænke på din egen opvækst?

»Jeg kommer til at tænke på, hvordan jeg gerne vil have, at mine børn skal vokse op. Jeg har været meget utryg i min opvækst og har haft mange problemer. Jeg vil gerne give mine børn en kærlig og tryg opvækst med en god opdragelse. De skal selvfølgelig kunne skelne mellem rigtigt og forkert. Jeg vil have to sprællebasser, der er glade, og som kan sige fra, når det hele bliver for meget«.

Er Helleruppigernes problemer mere overfladiske?

»Nej, det synes jeg ikke. Deres problemer bliver jo ikke mindre af, at jeg også har problemer«.

Bare fordi folk har mange penge, ser jeg dem ikke som snobbede eller nogen, man ikke kan snakke med. De er almindelige mennesker, måske bare med nogle andre problemer

Det lyder meget lidt egoistisk. Har du det virkelig sådan?

»Jeg sammenligner aldrig min egne problemer med andres. Bare fordi folk har mange penge, ser jeg dem ikke som snobbede eller nogen, man ikke kan snakke med. De er almindelige mennesker, måske bare med nogle andre problemer. Men der er bare forskel på, hvordan man prioriterer«.

Hvad er dine fremtidsdrømme – hvor er du om 10 år?

»Om 10 år skulle jeg gerne bo i et lille rækkehus med en lille hund og to unger, måske en tredje på vej. De skal rende glade rundt i haven i regnvejret og pjaske i mudder. Når de kommer møgbeskidte ind, vil jeg stå og smile og sige: Yes, så gør vi bare rent én gang til. Og så drømmer jeg også om at leve med en mand, der giver mig kærlighed og omsorg«.

Hvad med dit drømmejob?

»Drømmearbejdet er at blive social- og sundhedshjælper på et plejehjem. Jeg har altid godt kunnet lide ældre mennesker. De er så søde og hyggelige«.

Hvad betyder det for dig at kunne bryde den sociale arv, du har med i bagagen?

»Det er mig, der har sat mine børn i verden. Jeg vil give dem det bedste, jeg kan give dem: en tryg og rolig opvækst uden alt for meget ballade. Det betyder meget for mig, at de kan vokse op i et trygt hjem«.

Men er man ikke to skridt bagud, hvis man er i Hvidovre i stedet for Hellerup?

»Jeg behøver ikke penge for at være lykkelig og glad. Der er måske nogen, der kun bliver lykkelige af at have skidemange penge. Andre er lykkelige ved at have en familie, der altid vil være der for hinanden. Jeg tror også, der er mere ærlighed, når der ikke er penge involveret«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Alle har en fair chance«

Line, du medvirker i serien ’Veninder på første klasse’. Hvad tænker du, når du ser ’De Unge Mødre’?

»Jeg tænker, at det ikke bliver mig, der kommer med i næste sæson. Jeg får automatisk nogle fordomme, når man ser den type piger«.

Hvordan er de anderledes end dig?

»Jeg kan jo ikke komme udenom, at de er anderledes. Mange af dem har helt farvet hår, optegnede øjenbryn og piercinger. Nogle af dem er blevet gravide med kærester, som allerede er smuttet. Det kan selvfølgelig lige så godt ske for mig og mine veninder. Jeg kan godt føle mig lidt snobbet, når jeg ser det. Men de tænker sikkert noget lige så slemt om mig«.

Kommer du til at tænke på din egen opvækst?

»Ja, det handler vel også om opdragelse. Det er ikke nogen dårlig ting at blive gravid. Men i min familie ville det være mest naturligt, at jeg var i et stabilt forhold og var lidt ældre«.

Du og ’De Unge Mødre’ tilhører samme generation. Hvilke tanker får du, når du ser, hvor forskellige jeres liv er?

»Jeg er ikke sikker på, at jeg tror på social arv i år 2010. Hvis du virkelig gerne vil videre, så får du en uddannelse og arbejder dig opad. Man kan ikke skyde hele skylden på sine forældre – du vælger selv, hvem du er. Mit indtryk er, at vi har et sikkerhedsnet i Danmark, som burde kunne samle dem op, der ligger ned«.

Vi er lige?

»Jeg tror på, at alle har en fair chance. Det håber jeg da. Det kommer ikke kun an på din familie. Jeg har også veninder, som ikke har haft den bedste opvækst, og som virkelig har haft det hårdt. Men jeg føler mig meget privilegeret på alle tænkelige måder«.

Hellerup og Hvidovre er altså én ting, men det handler lige så meget om, hvem du er?

»Ja, helt sikkert. Der er også folk fra Hellerup, som ender nede på bænken. Ligesom folk fra Hvidovre skal høre på fordomme, skal vi også høre på fordomme fra folk«.

Hvordan reagerer du, hvis nogle tror, du bare er et overklasseløg fra Hellerup?

Det er ikke nogen dårlig ting at blive gravid. Men i min familie ville det være mest naturligt, at jeg var i et stabilt forhold og var lidt ældre

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er et incitament til at vise noget andet. Så får jeg lyst til at vise, at jeg ikke bare har tænkt mig at finde en rig mand. Eller at leve på mor og fars formue. Der er mange, der er opvokset i en god familie med mange penge. Men det er ikke ensbetydende med, at vi får alt forærende. Vi skal også kæmpe, ligesom dem i Hvidovre«.

Men tænker du over i hverdagen, at du er privilegeret?

»Det er noget, jeg tænker over, når jeg ser kontrasterne. Når jeg ser nogen, der ikke har det så godt. Mine forældre husker mig også på det. De siger, jeg er en heldig pige, og at jeg skal huske på, at jeg har det godt. Og det har de ret i, for jeg har det rigtig godt«.

Hvad er dine fremtidsdrømme – hvor ser du dig selv om 10 år?

»Om 10 år er jeg i gang med min karriere. Så skal jeg have fundet mit kald«.

Er det, fordi du vil gøre dine forældre stolte?

»Nej, nej, det er for at bevise noget over for mig selv. Folk uden ambitioner, mål og drømme har jo ikke særlig meget. Det er min mening i hvert fald«.

Tror du, ’De Unge Mødre’ bliver jaloux, når de ser jer i programmet?

»Jeg tror godt, man kan blive jaloux og tænke, at livet måske ville være lettere. Men de har også noget, jeg ikke har«.

Hvad har de?

»De har da små børn, jeg ikke har. Det må være lige så fantastisk. De har et andet liv. De har nogle andre værdier. Jeg tror, det er fantastisk at blive mor«.

Hvor vigtigt er det, at man er glad for sit eget liv?

»Det er usundt, hvis man går rundt og tænker, hvordan det kunne have været. Så hellere sætte pris på det, du har, og det, du kan få«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden