Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Eleverne savner lærere, der skaber respekt i klassen

Gymnasieelever vil have lærerne til at stoppe Facebook og spil i timen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I forbindelse med et nationalt forskningsprojekt på landets gymnasiale uddannelser er eleverne blevet bedt om skriftligt at besvare følgende spørgsmål:

Hvis du skal beskrive den perfekte undervisning i gymnasiet, hvordan foregår den så?

Hvilke materialer, undervisningsformer, it-værtøjer skal/skal ikke indgå?

I perioden 2012-2013 har 1.489 elever svaret på spørgsmålet.

Mediebrug og disciplin dukker op i mange elevsvar, og elever efterspørger konsekvens fra lærerens side med hensyn til at slå ned på ikke-undervisningsrelevant mediebrug.

Respektaspektet er både rettet mod læreren og mod klassekammerater, når det drejer sig om ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter. En del elever nævner eksplicit, at respekt er vigtig at vise, men er ikke enige om hvordan.

»Bloker adgangen til Facebook HELT + at kunne spille. At der rent faktisk bliver slået HÅRDT ned på at bruge timerne til at spille spil, da det forstyrrer os andre. Vi har meldt os frivilligt til at få en uddannelse, ikke for at bruge tiden på at spille spil og ikke være aktive.

Jeg synes, der skulle gives mulighed for at lærerne skal have mere magt, og UDNYTTE denne magt, så man har respekt over for, at det må og skal man IKKE. Eleverne udviser ikke nogen form for respekt længere. Jeg savner disciplin og hård tone. Dem som ikke vil og kan acceptere dette, skal bare ’fucke af helvede til!’«.

Flere elever ser det som lærerens ansvar og ønsker, at læreren så at sige skal træde i karakter.

Aldrig har nogen lært mig så meget som min dansklærer, der krævede, at alle computere lå i taskerne, og alle sad stille og kiggede op på hende

En stor del af eleverne er enige om, at det drejer sig om, at der bliver slået hårdt ned på ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter og i det hele taget givet mere magt til lærerne, som så forventes at UDNYTTE denne, som f.eks. hårdere konsekvenser. Temaet respekt bliver også nævnt i flere elevsvar, men ikke kun som en følge af et magtaspekt.

En del af disse elevsvar kan tolkes som et udtryk for en tilgang til det at være elev i en gymnasial uddannelse, der indebærer, at det er lærerne, der bestemmer og dermed sætter kursen.

»At lærere forstår, at autoritet er det eneste, der fungerer. Aldrig har nogen lært mig så meget som min dansklærer, der krævede, at alle computere lå i taskerne, og alle sad stille og kiggede op på hende. Det var kedeligt, men det fungerede. Det at åbne computeren skal være noget, man får lov til, når det skal bruges, og ellers skal normen være, at computere o.l. er lukket«.

Der er mange elevsvar, der kredser om brugen af computere i undervisningen, og et flertal handler om, at lærerne skal kunne blokere nettet, forbyde computer, lave computerfri time, og hvis computerne er åbne, så skal lærerne oftere bede eleverne lukke deres computer.

Ca. halvdelen af elevsvarene tematiserer, at det er lærerne, der skal tage têten, lave spændende og varieret undervisning, de skal kunne slå ned på ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter, de skal fortælle, hvornår computerne skal op af tasken, og de skal kunne tænde og slukke for netadgang.

Flere elever giver endvidere udtryk for, at der skal være tale om en vis gensidighed, hvad angår elevers medbestemmelse på undervisningsrelaterede aktiviteter.

»Først og fremmest kræver god undervisning en lærer, som kan fange elevernes interesse! (Det vil bl.a. sige, at vekslende arbejdsformer er en god idé). Jeg synes også, det er vigtigt med gensidig respekt mellem lærer og elever, og derfor er det kun fair, hvis eleverne har medbestemmelse i, hvordan undervisningen skal struktureres«.

Eleverne fremhæver i flere svar, at det ikke nødvendigvis handler om bestemte undervisningsformer, medier og it-værktøjer, men om den enkelte lærers forskellige egenskaber og tilgange til det at være lærer og til det at undervise.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Medbestemmelse og frihed til at vælge har for en del elever en vis betydning. Samtidig fremhæver flere elever, at læreren ikke blot skal være en lærer med masser af energi og være glad. Læreren skal endvidere være autoritær og indgyde respekt.

»Kontant med høje krav fra en engageret, men autoritær lærer, som uundgåeligt indgyder respekt ikke i form af frygt, nærmere en naturlig respekt, som skænkes vedkommende, grundet dennes selvrespekt og imødekommenhed over for eleverne. Undervisningen skal set fra et fagligt perspektiv være hård og disciplinær, der skal være konsekvenser, hvis man ikke forbereder sig til timerne eller afleverer sine ting! Ikke den nuværende blødsødne lejrbålstilgang, som de fleste lærere praktiserer. I min klasse går en elev, som har forsømt op mod 20 afleveringer (og nærmest er stolt af det, hvilket illustrerer, at nutidens unge mennesker ikke har det nødvendige drive og den selvrespekt og ambition, der kræves, hvis det ’bløde’ undervisningsmiljø skal bestå). Hvordan kan det være muligt at forsømme et tocifret antal afleveringer uden konsekvenser?! Drengen burde være smidt ud«.

Flere elevsvar tematiserer både lærer- og elevtilgange til det at gå i gymnasiet. Der er et ønske om, at lærerne er mere konsekvente, når eleverne ikke opfylder kravene.

Samtidig ser flere elever det som et problem, at det skal være nødvendigt, at lærernes funktion er at kontrollere og straffe samt indtage en rolle som autoritær lærer. Elevsvar i denne gruppe pointerer, at den perfekte undervisning kræver indsats fra både lærere og elever.

Begrebet respekt går igen i mange elevsvar om den perfekte undervisning

Begrebet respekt går igen i mange elevsvar om den perfekte undervisning.

»Interessant og afvekslende undervisning, hvor eleverne har medbestemmelse i undervisningen, men der stadig er en respekt til lærerens rolle som lærer, samtidig respekterer læreren eleverne i et gensidigt respektforhold. Det er helt fint at eksperimentere med it-værktøjer, men lad være med at gå helt væk fra traditionelle undervisningsformater«

Det handler for denne gruppe af elevsvar om gensidig respekt, hvilket også betyder, at læreren er engageret.

»Engageret lærer, mere behøves ikke. Respekt er gengældt«.

Temaet ro i klassen angives af flere elever som en væsentlig præmis for den perfekte undervisning

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er en fornøjelse at modtage undervisning, når der er ro i klassen. Det er vigtigt, at læren sætter sig i respekt«.

Selv om mange elevsvar tematiserer ønsket om gensidig respekt, er der en del elevsvar, der giver udtryk for, at det er læreren, der forventes at tage têten.

Lærerne skal ifølge eleverne bl.a. være strukturerede, forberedte, engagerede, kunne indgyde respekt, disciplin og udvise med masser af energi.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden