Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi har en syg holdning til daginstitutioner

Pædagogerne føjer endnu et kapitel til historien om det sure og slidsomme liv i en daginstitution.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et gennemsnitligt sygefravær på 15,2 arbejdsdage er fuldstændig uacceptabelt. Det er meget tankevækkende, at der er så stor spredning i tallene. At der er nogle daginstitutioner med helt ned til 4-5 sygefraværsdage og andre, der er oppe på 30-45 dage.

Dette kan ikke være et udtryk for dårlige normeringer, da lønbudgetrammen per barn stort set er den samme i alle daginstitutioner, både de daginstitutioner, der har et lavt sygefravær, og dem med et uhørt højt sygefravær. Den lovgivningsmæssige ramme for de københavnske daginstitutioner er også den samme, så de strukturelle arbejdsbetingelser er stort set ens.

Børne- og ungdomsborgmester i København, Pia Allerslev (V), betegner det som en syg kultur, og det vil jeg give borgmesteren ret i. Det er ikke systemet, der fejler noget, men det er holdningen til daginstitutionslivet, der er syg.

Mange pædagoger passer desværre stadig børn og går på arbejde udelukkende for at hæve deres løncheck. Det er langtfra alle, der går på arbejde, fordi de virkelig vil noget med børneliv, praktiseret pædagogik og dannelse.

De har ikke en bevidsthed om, at deres arbejde er skelsættende for børnenes fremtid. Men lad mig slå fast: Arbejdet i en daginstitution er et af verdens vigtigste, netop fordi det betyder så meget for det enkelte barns fremtid og livsduelighed. Praktisk pædagogik er både intelligent og interessant, men det kræver, at man er til stede og sammen med børnene i det.

Hvis det pædagogiske personale ikke kan se en mening med at gå på arbejde, kan det let retfærdiggøre en pjækkedag, eller at fokus forskydes over på egne interesser i stedet for på børnenes behov. Det er IKKE okay.

Det er tyveri af de penge, der er øremærket til at sørge for læring, dannelse og trivsel til børnene.

Med al den viden, der er om, hvordan man designer et godt og udviklende arbejdsmiljø for mennesker, er det helt ubegribeligt, at nogle pædagoger og institutioner har så højt sygefravær. Det er derfor på ledelsesniveau, at der skal gøres noget.

Der hersker i mange daginstitutioner en kultur om, at det er stuepædagogen, der leder og fordeler arbejdet på stuen.

Stuepædagogen planlægger møder og pauser og koordinerer udviklingsplanen for børnene. Lederen er reduceret til blot at være et administrationsorgan.

Der er også en tendens til, at det pædagogiske læringsmiljø ikke tænkes som en helhed, men at to børn i samme daginstitution kan have en vidt forskellig daginstitutionsoplevelse, hvis bare de går på hver deres stue.

Det er lederen, der skal designe det overordnede læringsmiljø eller i det mindste holde pædagogerne i hånden, mens de co-designer det. Det er ikke nok, at lederen påberåber en bestemt pædagogisk metode eller profil for institutionen.

Den skabelon, som pædagogerne så skal improvisere ud fra, bliver for deformog rammerne for visionære i forhold til det gulvnære arbejde med børnene.

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Før institutionsområdet kan tillægge sig en tillidsdagsorden, må både det pædagogiske personale og lederne gøre sig bevidst om, at de rent faktisk er på arbejde for at udføre et stykke arbejde.

De er en del af en organisation, og der kan stilles krav til dem. De er ikke selvstændige erhvervsdrivende og må derfor forholde sig til, at de er underlagt en ledelse og en lovramme.

Man kan ikke tale om selvledende medarbejdere, før der som et minimum er en forståelse af den opgave, der skal løses. Lederne skal tage ansvar for at designe læringsmiljøet, og det pædagogiske personale skal være bevidst om, at daginstitutionspædagogik udføres i samvær og nærvær med børnene.

Det må ikke alene være op til den enkelte pædagog eller medhjælper at definere den kultur, der er i daginstitutionerne. Lederen skal have helikopterperspektiv og stille krav til sit personale.

Lederen skal med sit overblik designe en pædagogisk helhed, der optimerer læring og udviklingsmuligheder for børnene.

Det pædagogiske personale er på arbejde. De kan møde op eller sige op. Det samme gælder lederne. Hvis ikke de kan magte opgaven, så skal de overlade roret til nye ledelseskræfter.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden