Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Roald Als

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stil dog krav til Mette Frederiksen

Kender beskæftigelsesministeren noget til livet uden for Christiansborgs beskyttende mure?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var med dyb undren, jeg tidligere på måneden læste beskæftigelsesminister Mette Frederiksens Kronik: ’Vi skal turde stille krav til de mennesker, der faktisk godt kan selv’.

LÆS KRONIK

Hvad er det for krav, hun sigter til?

På grund af reglerne om supplerende dagpenge har jeg nu med stor sorg i hjertet været nødt til at indgive min opsigelse som dirigent og leder af to kor, som jeg selv har startet. Det ene har eksisteret i 8 år.

Det virker absurd, at man i dette land ikke må arbejde, når man er ledig. Men sådan er reglerne.

Da jeg på grund af en uberettiget afskedigelse blev ledig i 2013, blev jeg af min a-kasse orienteret om, at jeg kunne modtage supplerende dagpenge i 30 uger. Perioden randt ud i marts 2014, og nu må jeg ikke mere, for jeg skal stå til rådighed.

»Vi ønsker en beskæftigelsesindsats, der bygger de arbejdsløse op i stedet for at bryde dem ned. Arbejdsløse har ret til en indsats, der tager udgangspunkt i den enkeltes behov. Men det betyder ikke, at vi slækker på pligten til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Tværtimod.

Rådighed er en forudsætning for et velfungerende beskæftigelsessystem. Hvis vi ikke står stædigt vagt om pligterne, eroderer grundlaget for vores velfærdssamfund«, skriver Mette Frederiksen i sin Kronik.

Men hvad er den dybere mening med, at jeg intet lønarbejde må påtage mig? Jeg har arbejdet inden for folkekirken i over 30 år, men nu må jeg af hensyn til ministerens hellige rådighedsbegreb sige »nej desværre, det må jeg ikke«, når en præst ringer og spørger, om jeg kan vikariere som kirkesanger ved en gudstjeneste. Er det dog ikke bedre, at jeg laver lidt i stedet for ingenting?

Mit korarbejde udgjorde omregnet maksimalt 7 timer om ugen – 7 timer. Men hver gang jeg havde haft bare en times lønarbejde, klippede systemet en hel uge ud af min samlede tid på supplerende dagpenge.

Jeg fik besked om, at jeg skulle sige mit job op, hvis jeg fortsat ville modtage dagpenge. Men samtidig stod der, at jeg skulle sige op på den nøjagtige dato, hvor min supplerende periode udløb – ellers ville jeg få karantæne.

Hvilken logik er der i, at jeg nu skal sidde ved min computer og udelukkende søge job, der ikke findes? De, der er, er der så mange ansøgere til, at modtagerne ikke magter at læse alle ansøgningerne.

Jeg kender folk, der er højtuddannede og ledige – langtidsledige. Dygtige kompetente folk, som har langt mere joberfaring end Mette Frederiksen.

Jeg kunne starte et helt velfungerende samfund med alle de ledige hænder, der er. Vel at mærke et velfungerende velfærdssamfund.

Vi har en skyhøj ungdomsarbejdsløshed – men hvor er alle lærepladserne? Stil krav til virksomhederne om, at for hver 10 ansatte skal de oprette en læreplads. Når regeringen kan gribe ind i overenskomstforhandlinger, kan den også gribe ind her.

Stil krav – ikke til de ledige – men til samfundet om at skabe plads til de ledige hænder.

En af mine venner blev som 59-årig ramt af to blodpropper og en hjerneblødning. Lige siden har han kæmpet som en gal for at få en tålelig tilværelse. I dag er han halvsidigt lammet, men kan gå med en skinne, dog med stor usikkerhed. Han er så heldig, at hans mentale kapacitet er normal i dag.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Før han blev syg, var han pædagog og tog sig af børn og unge, der var fjernet fra hjemmet. Han blev sendt i jobprøvning, til trods for at hans energi og fysiske formåen er meget, meget begrænset. De sendte ham ned for at vaske stoleben i Skælskørhallen.

Det er en hån mod en mand, der før hændelsen, der lammede ham, var meget aktiv, dyrkede håndbold og altid cyklede rundt.

Han har flere gange cyklet flere hundrede kilometer for at besøge sin familie og venner. Er det det, man kalder velfærd? At de syge og svage testes, så vi kan udnytte alle til sidste blodsdråbe?

Før regeringen stiller krav, bliver den nødt til at sikre sig, at vi har mulighed for at leve op til dens krav. For ellers er det dig, Mette Frederiksen, der hetzer de ledige: Hvor er jobbene, I skulle skabe?

Ved du ikke, hvad der foregår uden for Christiansborgs beskyttende mure? Det er dig, der har siddet på magten i 2½ år. Du har mulighed for at ændre på vilkårene for mindst 250.000 mennesker i Danmark, der reelt er ledige.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden