Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat

Undervisningen i økonomi er i krise

Det er tid til at genoverveje den måde, økonomi bliver undervist på.

Debat

Det er ikke kun verdensøkonomien, der er i krise. Det er også økonomiundervisningen, og det har konsekvenser uden for universiteternes vægge.

Undervisningen former den næste generation af beslutningstageres forståelsesramme og dermed det samfund, vi lever i. Vi, 42 foreninger af økonomistuderende fra 19 lande, mener, at det er tid til at genoverveje den måde, økonomi bliver undervist på. Vi er utilfredse med den indsnævring af studieordningerne, der har fundet sted i løbet af de seneste årtier.

Manglen på intellektuel diversitet begrænser ikke blot undervisning og forskning, den begrænser også vores mulighed for at tage kampen op med det 21. århundredes udfordringer – fra finansiel stabilitet til fødevaresikkerhed og klimaforandringer. Vi vil have virkeligheden ind i klasselokalet igen, sammen med debat og en mangfoldighed af teorier og metoder. Det vil bidrage til at forny vores disciplin og skabe et rum, hvor løsninger på samfundets problemer kan udvikles.

Forenet på tværs af landegrænser opfordrer vi til at ændre kurs. Vi påstår ikke at kende den perfekte løsning, men vi er ikke i tvivl om, at økonomistuderende vil have gavn af at få kendskab til flere forskellige perspektiver og ideer.

Pluralisme vil ikke blot bidrage til at revitalisere den økonomiske forskning og undervisning, men vigtigere bærer den potentialet til at bringe den økonomiske videnskab tilbage i samfundets tjeneste. Tre former for pluralisme bør være centrale i studieordningen: teoretisk, metodologisk og interdisciplinær.

Teoretisk pluralisme fokuserer på behovet for, at et bredere udvalg af økonomiske skoler og traditioner er repræsenteret i studieordningen. Der er således ingen specifik tradition, vi modsætter os. Pluralisme handler ikke om at vælge side, men om at tilskynde til en rigere akademisk debat, der muliggør en kritisk sammenligning af ideer.

Hvor andre studier omfavner diversitet og underviser i konkurrerende teorier, selv når de er uforenelige, præsenteres den økonomiske videnskab ofte som én samlet teori. Denne teori har naturligvis sine variationer, men den repræsenterer kun én måde at forstå økonomi og den virkelige verden på.

Så ensporet er ingen anden videnskab; ingen ville tage en psykologiundervisning, der kun fokuserede på freudianisme, eller en statskundskabsundervisning, der kun fokuserede på statssocialisme, seriøst. På samme måde kræver en fyldestgørende økonomiundervisning et balanceret indhold af flere teoretiske perspektiver lige fra den dominerende neoklassiske tilgang til oftere udeladte tilgange.

Ydermere er det essentielt, at studieordningen indeholder fag, der sætter tingene ind i en kontekst og fordrer refleksion over økonomiske problemstillinger og metoder, herunder videnskabsteori og økonomisk filosofi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Desuden bør de økonomiske ideers historie, herunder læsning af klassiske værker, være en integreret del af pensum, da disse ideer aldrig fuldstændigt kan forstås uafhængigt af deres historiske kontekst. På nuværende tidspunkt er sådanne kurser enten ikkeeksisterende eller marginaliseret til de yderste dele af studieordningen.

LÆS DEBAT

Metodologisk pluralisme fremhæver behovet for at udvide spektret af redskaber, som økonomer kan benytte til at arbejde med økonomiske spørgsmål. Det er indlysende, at matematik og statistik er afgørende for vores fag. Men alt for ofte lærer studerende at mestre kvantitative metoder uden nogensinde at diskutere, hvorvidt og hvorfor disse metoder anvendes.

Derudover er der vigtige aspekter af økonomien, som ikke kan forstås ved en udelukkende kvantitativ tilgang: En velfunderet økonomisk analyse kræver, at kvantitative metoder kombineres med metoder, der benyttes i andre socialvidenskaber.

Endelig bør økonomiuddannelsen indeholde interdisciplinære tilgange og tilskynde til, at de studerende beskæftiger sig med andre socialvidenskaber samt humaniora. Økonomi er en socialvidenskab; komplekse økonomiske fænomener kan kun sjældent præsenteres i et vakuum afskåret fra deres sociologiske, politiske og historiske kontekster.

Den konkrete tilgang til implementeringen af disse former for pluralisme varierer fra sted til sted, men kunne indeholde 1) ansættelse af forskere, der kan bidrage med teoretisk og metodisk mangfoldighed, 2) udformning af lærebøger og pædagogiske redskaber til at understøtte pluralistiske fag, og 3) formalisering af samarbejdet mellem socialvidenskabelige og humanistiske institutter eller etableringen af nye institutter, der kan kombinere økonomi med andre områder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forandringerne er ikke nemme at gennemføre, men faktisk sker det allerede. Verden over har studerende sat gang i forandringerne. Vi har fyldt auditorier til ugentlige forelæsninger med talere om emner, der er uden for pensum; vi har organiseret studiegrupper, workshops, konferencer, og vi har analyseret studieordninger og foreslået alternativer.

Forandringen må komme fra flere steder. Derfor opfordrer vi jer - studerende, økonomer og ikke-økonomer - til at deltage og skabe den kritiske masse der er nødvendig for forandring. Besøg www.ISIPE.net (eksternt link) for tilslutning til vores voksende netværk. I sidste ende er pluralisme i økonomiundervisningen essentiel for en sund offentlig debat. Det er et demokratisk spørgsmål.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce