Pigerne virker mere pressede og seriøse end os

Lyt til artiklen

Francesco Barfoed, gymnasieelev

En overvægt af pigerne fra mit gymnasium virker mere pressede og fagligt seriøse end os drenge. Jeg tror, at flere piger har en masse idealer og forventninger, som de knokler med at leve op til. De dygtige piger er bevidste om, at de skal have topkarakterer for at kunne komme ind på de rigtige studier. Men det er jo ikke, fordi vi drenge er useriøse. Vi takler bare præstationspresset anderledes. Lige nu er vi nok mere tilbagelænede og tænker på fremtiden, familieliv og karriere på en anden måde. Det er mest tydeligt at se, når der bliver uddelt karakterer. I snit tager pigerne tungere på det, når de får dårlige karakterer. Personligt har jeg ikke den samme voldsomme reaktion, når jeg ikke klarer mig perfekt. Men jeg er heller ikke så afhængig af at få et tårnhøjt snit, for det kræver den uddannelse, jeg ønsker, ikke. Det mindsker mit præstationspres, at jeg ikke har en følelse af, at jeg skal have rene 12-taller for at blive til noget her i livet. Og så tænker jeg tit på succesfulde mennesker, som har skabt en karriere ud af ingenting. Det er inspirerende, men er måske mere en drengeting.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her