Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat

Danske politikere fremmedgør ungdommen

Lige nu er det rap, der kan nå ud til den ungdom, som ikke kan mobilisere sin egen utilfredshed, siger den iranskdanske rapper Vakili, der er træt af akademikere i elfenbenstårne og hiphoppens afstumpede budskaber.

Debat

»Jeg ville ønske, at rappere brugte mindre energi på at snakke om ekstravagante forbrugsvaner og i stedet brugte mere taletid på at sige noget substantielt til deres lyttere. For der sker så meget i verden og i vores samfund lige nu, og vi har brug for stemmer, der gør ungdommen opmærksom på det«.

Sådan siger den 27-årige rapper Vakili, der er aktuel med sit debutalbum, ’Ord er som vind’. Med en kandidatgrad i statskundskab og en række udgivelser bag sig er han kendt for sin samfundsrevsende dansksprogede hiphop, og han tror på, at musikken kan snige en social bevidsthed ind ad øregangen på den unge generation, der ellers er blevet kendt for at være ligeglad.

»Jeg oplever, at samfundskritikkens store stjerner som den slovenske filosof Zizek, kun taler om folk og deres problemer i stedet for at tale til folk om deres problemer. Det samme gælder danske politikere, når de taler om de unge. Og det er ærgerligt, for det er med til at fremmedgøre ungdommen og udsulte deres politiske bevidsthed«.

Hvordan kan rap skabe politisk bevidsthed?

»Rap har historisk set fungeret som en stemme for de stemmeløse. Den har talt på vegne af underklasser, som systemet aldrig har gidet høre på. Derfor kan rappen også henvende sig til dem, der i dag lider af politikerlede og føler sig holdt udenfor af systemet«.

TV

Thomas Thorhauge fortæller om idéen bag den kontroversielle valgvideo 'Voteman'. Kilde: Politiken TV / Peter Vintergaard & Christina Christensen

Hvorfor kan lige netop rap det?

»Rap er ligesom litteraturen en kunstform, der baserer sig på ord, og derfor er den perfekt til at fortælle historier, som folk kan relatere til. Forskellen på rap og litteratur er bare, at rap i dag er et massemedie, som også henvender sig til dem, der aldrig kunne finde på at læse en roman eller åbne en avis«.

Du taler om de stemmeløse, hvem er de i dag?

»Det er blandt andre indvandrerdrengene i ghettoerne, som ingen taler med, men alle taler om. Den eneste hjælp, som Christiansborg kan tilbyde dem, er en knippel og mere politi til at oppasse dem. Og selv om nogle af drengene er rødder, må vi ikke glemme, at de er født ind i en kontekst, der har givet dem alt for meget bagage med sig. For ud over at de fra barnsben kategoriseres som muslimer, kriminelle og analfabeter, kommer de først og fremmest fra ressourcesvage miljøer, hvor den sociale arv betyder, at de har det rigtig svært«.

Foto: KLINT PETER

Er det dem, du laver musik til?

»Jeg laver også musik til dem. Men det er ikke, fordi jeg er indvandrerrapperen, der kun skriver numre om min egen baggrund og opvækst. Indvandrerdebatten i Danmark er ét politisk problem ud af mange. Og langtfra det største. Men rappen kan fortælle socialrealistiske historier, blandt andet om indvandrerdrengene, hvis underliggende budskaber er samfundskritiske. At være politisk handler ikke bare om at kritisere systemet og dets magthavere, det handler også om at nedbryde stereotyper og skabe forståelse for, hvorfor folk er, som de er. Især for de udenforstående«.

LÆS DEBAT

Og det er det, du savner, at flere rappere gør?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis man kigger på dansk raps historie, vil jeg groft sagt kalde den første bølge af dansk hiphop for middelklasserap. Den var fed, men i mine ører talte den mest til folket fra parcelhusene. Siden hen er rap blevet så mainstream og klubfikseret, at mange kun forbinder den med pik og patter og penge. Men i dag oplever vi så småt en bølge af nye rappere, der i højere grad snakker om systemkritik, social ulighed og politisk hykleri fra den frustrerede ungdoms perspektiv. Og det er længe ventet!«.

Men hvad er den politiske raps svar så på de samfundsproblemer, vi står over for i dag?

»Jeg hævder ikke, at vi som rappere ligger inde med nogen forkromede sandheder. Tværtimod. Jeg mener, at rap kan bevidstgøre folk, skabe social indignation og fortælle historier, der bryder med de gængse forestillinger, vi har om vores samfund og hinanden. Som for eksempel de ghettobørn, alle elsker at tale om. Men vigtigst af alt kan rap gøre, at især den ekskluderede ungdom føler sig hørt«.

Burde det ikke være politikernes opgave at få disse unge til at føle sig hørt?

»Jo, det burde det da! Men politisk musik har altid været et vigtigt talerør for samfundets marginaliserede grupper. Og især nu, hvor venstrefløjen virker drænet for ideer, der er stærke nok til at overbevise almindelige mennesker om, at der findes fornuftige alternativer til det system, vi har i dag. Indtil der bliver vendt op og ned på det, hvis det nogensinde sker, er dansk politik et stort teaterstykke. Og en kunstig politik kræver politisk kunst, det er mit opråb«.

Vakilis album 'Ord er som vind' kan downloades gratis på www.vakilisme.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce