Først reagerede jeg med hovedrysten, da jeg læste, hvad et israelsk parlamentsmedlem, Aylet Shaked, skrev på sin facebookside for to uger siden. Hun citerede en tekst af Uri Elitzur, den nu afdøde tidligere talsmand og stabschef for Benjamin Netanyahu, og erklærede sig enig med den. Teksten brændemærkede alle palæstinensere som terrorister og opfordrede til, at man som led i forsvaret af Israel bør dræbe palæstinensiske mødre for at forhindre dem i at føde flere »små slanger«. Indlægget har i skrivende stund over 5.000 likes på Facebook.
Ayelet Shaked tilhører det religiøse regeringsparti Jødisk Hjem. Men selv for dette rabiate parti er en direkte opfordring til folkemord ikke dagligdags. Og det forfærdelige er, at opfordringen har opbakning langt ind i det israelske samfund. Det opdagede jeg, da jeg sidste uge ankom fra mit hjem i Danmark for at holde ferie i Nazaret, den største arabiske by i Israel, sammen med mine to små døtre. Elitsurs og Shakeds logik er, at konflikten, herunder krigen i Gaza lige nu, kun kan løses med en bølge af mord: