Moderskab. Der er som megen idenditet i moderskabet, at du som kvinde uden barn skal kæmpe med forestilligen fra samfundet om at en andenrangskvinde, siger kiropraktor og forfatter Karin Rahbek.
Foto: Joachim Adrian

Moderskab. Der er som megen idenditet i moderskabet, at du som kvinde uden barn skal kæmpe med forestilligen fra samfundet om at en andenrangskvinde, siger kiropraktor og forfatter Karin Rahbek.

Debat

Så fat det dog! Nogle af os har bare ikke lyst til at få børn

Karin Rahbek gør op med forestillingen om, at man skal være mor for at være en rigtig kvinde.

Debat

Andre kvinder dæmoniserer mig, fordi jeg ikke vil være mor.

Samfundets normer sætter lighedstegn mellem kvindelighed og moderskab. Kvinder, der vælger ikke at få børn, får skudt i skoene, at de vil leve et ’Sex and the City’-liv eller er arbejdsnarkomaner. Men nej, nogle af os har faktisk bare ikke lyst til at få børn«. Sådan lyder ordene fra Karin Rahbek, som har skrevet bogen ’Du skal da være mor – hvis du har lyst’.

Karin har erfaret, at vi ikke stiller spørgsmålstegn ved mænd, som ikke får børn, mens kvinder ofte ender i situationer, hvor de skal forsvare deres valg.

»Da jeg blev gift, oplevede jeg i flere sociale sammenhænge, at venner og bekendte kom hen op klappede mig på maven, mens de spurgte: »Nårh, er der så småfolk på vej?«. Og nej, det er der ikke. For jeg har aldrig haft lyst til at have børn«.

Men det er vel meget forståeligt, at venner og familie interesserer sig for, om man skal have børn?

»Jeg ville aldrig sige til en kvinde: Du er da for dum, at du har fået børn. Men masser af kvinder peger pilen den anden vej og siger til mig: »Du ved ikke hvad du går glip af«. De mener det sikkert godt, men det kan være vildt grænseoverskridende, at de blander sig i et så personligt valg. Helt ærligt, jeg gider ikke at høre på, at det er synd for mig, og jeg gider slet ikke retfærdiggøre mit valg over for andre«.

Hvad svarer du så, når veninder siger: »Du ved ikke, hvad du går glip af«?

»Jeg er jo praktisk talt mundlam. Modargumentet findes ikke. For de har jo ret i, at jeg ikke ved, hvad jeg går glip af. Sandheden er, at jeg heller ikke har brug for at vide det. Jeg har simpelthen ikke lyst til at leve deres hektiske børneliv. Det er bare ikke så accepteret en holdning at have – især ikke som kvinde, for ’du skal da være mor’«.

Men Karin, har vi ikke en samfundspligt til at sætte næste generation i verden?

»Under ingen omstændigheder kan jeg tilskrive mig, at man har pligt til at få børn. Slet ikke, når vi har fri abort for kvinder. I mange andre lande omkring os begynder flere kvinder at vælge børn fra. Og det er jo virkelig positivt, at vi har et valg. Men normerne bliver nødt til at følge med – vi må gøre op med forestillingen om, at der er lighedstegn mellem kvindelighed og moderskab«.

Hvad er det værste ved ikke at have børn?

»Ensomheden, der opstår, når alle omkring dig pludselig er enige om, at det eneste rigtige liv er et liv med børn. For sådan har jeg det bare ikke. Især sammenkomster med andre kvinder, som har børn, kan være anstrengende. Her har jeg ofte følt mig udenfor«.

Men du er vel også udenfor?

»Ja, og jeg mærker det i meget høj grad, fordi mange kvinder ændrer deres adfærd fuldstændig, når de får børn. Jeg ser familiemedlemmer og veninder ligge under for de ekstremt invaderende normer om, hvordan du er ’den gode mor’. Barnet bliver en forlængelse af hendes eget liv, nærmest vigtigere end hende selv. Mænd er bedre til at betragte deres barn som en app – et ekstra gode i deres liv, som de selv vælger til«.

Tror du, det er nemmere for mænd at vælge, at de ikke vil have børn?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Ja, helt klart. Der er så meget identitet i moderskabet, at du som kvinde uden barn skal kæmpe med forestillingen fra samfundet om at være en andenrangskvinde. Der er ikke nogen, som kommer og siger, at du ikke er en rigtig mand, hvis du ikke har børn. I visse sammenhænge har jeg følt, at min livsstil var dæmoniseret, fordi jeg ikke ville have børn«.

Men er der ikke også noget naturligt i at stifte en familie og få nogle børn?

»Jo, i gamle dage. Men i dag kan vi jo heldigvis vælge. Vi har jo ikke brug for børn til at forsørge os. Jeg hører også hele tiden spørgsmålet: »Er du ikke bange for at blive ensom, når du bliver gammel?«. Men helt ærligt, det er jo ikke børnene, der passer de gamle og de syge. Hvor mange voksne danskere bor lige sammen med deres gamle forældre?«.

Men er du ikke bange for at komme til at føle dig ensom, når du bliver ældre?

»Jeg har da mødt tanken. Men frygten for ensomhed er ikke den rigtige grund til at sætte et barn i verden. Det vil da være et kæmpe pres at lægge på et andet menneske. Og så er jeg faktisk ikke i tvivl om, at jeg er i stand til at indrette mig med en flok gode venner i et oldekolle, så jeg ikke bliver ensom«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce