Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er træt af, at voldelige mænd ikke kan få ordentlig hjælp

Hvorfor skal mænds vold mod kvinder koges ned til et spørgsmål om køn?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad ved vi egentlig om danske mænd, der udøver vold mod kvinder? Ikke særlig meget. I modsætning til statsstøttede undersøgelser om ofrene for volden er undersøgelser om udøverne nærmest ikkeeksisterende.

Alligevel synes den altdominerende diskurs om mænds grunde til at være voldelige over for kvinder at være, at køn spiller en afgørende rolle.

Men hvis vi alligevel skal tale om køn og især ulige kønsstrukturer, som Henrik Marstal taler om som altafgørende for volden, synes jeg, det er relevant at spørge, om disse strukturer har indflydelse på, hvordan vi i Danmark hjælper mændene – eller måske nærmere, hvordan mændene ikke hjælpes tilstrækkeligt.

LÆS HENRIK MARSTAL

Der er rigtigt nok tilbud til mændene, hvor de kan komme i behandling. Men sammenlign de 40 kvindekrisecentre i Danmark med de bare 5 steder, hvor voldsudøvende mænd kan søge hjælp. Det viser tydeligt en skævvridning i interessen for, hvem der bør hjælpes. Og se den nyeste nationale strategi mod vold i nære relationer, og spørg, hvor meget initiativer for mændene egentlig fylder her.

Jeg forstår ikke prioriteringen. Hvis vi ønsker at hjælpe ofrene, hvorfor så ikke fokusere mere på dem, der udøver volden.

I efteråret satte behandlingsstederne for de voldsudøvende mænd fokus på, at deres ventelister var lange. En psykolog fra et af disse steder udtalte, at de ikke længere reklamerer for tilbuddet, fordi de da oplever at blive oversvømmet i henvendelser. Det er absurd. Absurd, at der sidder mænd, der ved, de har et problem og ønsker at ændre det, men ikke kan blive hjulpet.

Som antropolog har jeg lavet feltarbejde på et af behandlingsstederne og så, hvordan behandlingen faktisk gør en forskel for mændene, men jeg så også, hvor vigtigt det er at få fat i mændene, når de er motiverede.

LÆS DEBAT

Det nytter ikke, at de afvises med beskeden om, at de kan komme igen seks måneder senere eller skal køre mindst halvanden time for at få behandling, hvis de sidder i Sønderjylland.

Måske burde vi spørge, om de subjekt-objekt-strukturer, der ifølge Marstal dominerer kønsroller i Danmark, har sneget sig ind i politikken og står i vejen for, at disse tilsyneladende kvindehadende mænd hjælpes tilstrækkeligt.

Det kunne tyde på, at forståelsen af mænd som handlende subjekter medvirker til en forståelse af, at de blot må tage sig sammen og tage ansvar.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden