Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

uønsket. Mænd er uønskede i Danner Huset i Nansensgade ifølge organisationens vedtægter, måtte jobansøger sande.
Foto: KIM AGERSTEN (Arkiv)

uønsket. Mænd er uønskede i Danner Huset i Nansensgade ifølge organisationens vedtægter, måtte jobansøger sande.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gælder ligestilling kun kvinder, Danner?

Ledelsen i Danner er en del af det ulige arbejdsmarked, den selv kæmper imod.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Respekt, ligeværd og lige muligheder mellem kønnene og en verden fri for vold mod kvinder og børn er det centrale i Danner«.

Sådan lyder de første linjer om Danners visioner og værdier på organisationens hjemmeside. Danner er en traditionsrig organisation, hvis historie kan ledes tilbage til 1875, da grevinde Danner i Nansensgade i København indstiftede et hus for fattige kvinder og børn.

De flotte visioner og værdier samt den interessante historie gav mig stor lyst til at søge job i Danner, da jeg læste organisationens stillingsopslag som pressemedarbejder.

Jeg er journalist og har blandt andet beskæftiget mig med kvinders rettigheder i Egypten, og dette falder godt i tråd med Danners profil, da organisationen i høj grad beskæftiger sig med Mellemøsten og kvinder med mellemøstlig baggrund. Jeg følte derfor, at jeg var kvalificeret til jobbet.

Efter at have besluttet mig for at skrive en ansøgning, gik jeg i gang med min research. Jeg fandt ud af, at der i mange år eksisterede en politik om, at kun kvinder havde adgang til Dannerhuset.

Denne regel skyldtes hensynet til de voldsramte kvinder og børn. Jeg læste desuden, at der stadig bliver opsat skilte med ordlyden ’Mand i huset’, når der i særlige tilfælde er mænd på besøg.

Interessant historie, tænkte jeg. Gad vide, hvordan deres regler helt præcist er i dag?

En lille bekymring meldte sig, men jeg slog den væk. For en organisation, der med egne ord kæmper for, at alle får lige muligheder for at udfolde deres potentiale uanset køn, kan da ikke afslå min ansøgning udelukkende på baggrund af netop mit køn.

For at blive klogere på, om jeg skulle bruge energi på at skrive en ansøgning, ringede jeg til en medarbejder i Danner. Forinden havde jeg bemærket, at alle husets nuværende ansatte er kvinder.

Jeg fik medarbejderen i røret og blev overrasket.

»Jeg vil råde dig til ikke at bruge kræfter på en ansøgning. Beklager. Men vi kunne jo ikke så godt skrive det i opslaget«, lød svaret på min henvendelse. Således blev jeg på fem sekunder afskrevet til et job hos Danner, udelukkende fordi jeg er mand.

Medarbejderen tilføjede, at hun personligt finder reglen meget problematisk, men hun forklarede samtidig, at det er en gammel regel, der kun kan sløjfes ved den langsommelige proces, det er at ændre i organisationens vedtægter.

Jeg har utrolig stor respekt for Danners arbejde, og jeg ved, at dette arbejde har stor betydning for mange udsatte kvinder og børn.

Samtidig har jeg forståelse for, at det kan være problematisk at ansætte mænd i Danners krisecenter, da kvinderne der har særlige behov. Hvad jeg derimod ikke forstår er, at Danner bevidst afskriver samtlige kompetente mandlige kandidater til at bestride job i organisationens administrative og kommunikative afdelinger.

Jeg vil slet ikke gå ind i de juridiske dele af denne problemstilling, men blot konstatere, at jeg føler mig provokeret af at blive diskrimineret på baggrund af mit køn.

Kvinde og mand kan varetage administrative og kommunikative opgaver lige godt i en interesseorganisation som Danner. Kandidater til et job bør vurderes på kompetencer og menneskelige egenskaber. Ikke køn.

Dette tror jeg egentlig godt, de ved hos Danner. Derfor lyder min opfordring, at bestyrelsen hos Danner snarest muligt ændrer sin politik, så det også bliver muligt for mænd, der brænder for sagen, at tage del i det vigtige arbejde for voldsramte kvinder og børn samt ikke mindst kampen for ligestilling mellem kønnene.

Ledelsen i Danner bør rette blikket mod sig selv og indse, at den paradoksalt nok er en del af det ulige arbejdsmarked, den selv kæmper imod. Ellers kunne man få den tanke, at ligestilling i Danners optik kun gælder kvinder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden