Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sæt da selvtillid og selvværd på skemaet

Normalvægtig er blevet det nye overvægtig.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Omkring halvdelen af min dag bliver brugt på de sociale medier. Jeg er 15 år, vokset op i en tid og i en generation, hvor arrangementer, jobopslag og alt det fede foregår på internettet. Jeg vil gerne følge med og ikke føle mig tilsidesat eller forbigået.

Uden for de sociale medier er der andre medier. Magasinerne. På forsiden af de blade, jeg ser, når jeg cykler hjem fra skole, kan man se kindbenene, de spinkle kroppe, og magre maver uden fedt på modellen, på forsiderne af magasinerne.

Jeg er begyndt at vænne mig til tanken om, at det er sådan, jeg skal se ud, hvis jeg vil noget med mig selv.

Det er blevet modellerne, som er vores rollemodeller. Piger helt ned i 12-års alderen køber modeblade, som er skrevet til kvinder i alderen 20+. Da mine forældre var børn og unge, var det ikke normalt at gå ned og købe et modeblad. I dag bliver man betragtet kikset og yt, hvis ikke man følger med i modeverdenen.

Både bladene og de sociale medier giver os unge så mange indtryk af, hvad der er det rigtige og det forkerte. Hver dag fyldes jeg med indtryk og får smidt billeder af folks liv i ansigtet. Jeg vil så gerne leve op til det hele.

Jeg vil gerne veje 50 kg. Være lige så klog og kreativ som Helle Helle og samtidig være den it-girl, som alle piger skal se op til, og tænke: Hun er godt nok smuk, tynd, klog og et godt menneske.

Tynd og smuk er blevet det, man helst vil være i dag. Det er i hvert fald det indtryk, som nutidens idealer giver én. Normalvægtig er blevet det nye overvægtig.

Hvis bare man er tynd og smuk, kan man ikke blive slået ud, så er man altid på toppen. De piger, som er ’smukkest’ i forhold til idealerne, er sjovt nok også dem, som følges af flest mennesker både på Facebook og Instagram.

På Facebook gælder det om at dele flest statusopdateringer, om, hvor godt man har det, og hvor perfekt ens liv er, og på Instagram skal man udstille sig selv og sin normale hverdag, som er fyldt med glitter, perfekte selfies og fede fester.

Hvad hvis man ikke har det sådan? Så er det rigtig ærgerligt, for så deler man ikke billeder og får ikke det fede like-kick, når det vælter ind med tilkendegivelser af, hvor lækker man selv (eller ens liv) er.

Man kan få den smalle nedtur, når man er på sociale medier. Man føler sig ikke god nok, og man føler, både at man er for tyk, at man har et for kedeligt liv og at man ikke passer ind. Det er blevet en kamp om, hvem der bliver spottet af et modelbureau først. Unge mennesker udstiller sig selv på sociale medier ved at lægge billeder ud af sig selv, enten meget letpåklædte, eller hvor de suger mave og kinder ind.

Store modelbureauer er begyndt at kreere hashtags, hvor man kan tagge dem på billeder af sig selv, i håb om at de vælger én til at blive model for dem.

Jeg vil ikke lyve; jeg vil da gerne være model. Jeg vil gerne være på forsiden af et modeblad og have alle til at se mig og se op til mig. Alle pigers hemmelige drøm er vel nok i virkeligheden at blive model. Modellerne er blevet idoler. Det kan godt være, at de ikke er kloge eller har gjort noget ekstraordinært, men deres udseende er nok i dag. Og hvad kan vi så gøre ved det?

Mit forslag er at revidere folkeskoleloven. Jeg tror, det ville være godt med undervisning i selvtillid og selvværd og mere fokus på, hvad et sundt kropsideal er.

Jeg foreslår en time hver anden uge til at starte med, et fag man begynder med i f.eks. 6. klasse, når piger og drenge kommer i puberteten.

Her kunne man få undervisning i, hvordan man får god eller bedre selvtillid, hvad man skal gå op i med hensyn til sin krop og sig selv, hvad der er vigtigt at prioritere, hvorfor og hvordan vi har fået sådan et forskruet blik på, hvordan kroppen skal se ud, og hvilken på virkning de sociale medier har på én.

Samtidig kan det give mulighed for at tale åbent med andre om, hvordan man egentlig har det frem for bare at glide med på jeg-har-det-perfekte-liv-bølgen, som de sociale medier og magasinerne hylder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden