Toilettrang. I anledningen af den internationale toiletdag bør der sættes fokus på de dårlige toiletvilkår, man møder på togstationer landet over, mener debattøren.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Toilettrang. I anledningen af den internationale toiletdag bør der sættes fokus på de dårlige toiletvilkår, man møder på togstationer landet over, mener debattøren.

Debat

Giv os nu nogle flere toiletter, DSB

Passagerer må kigge langt efter rene toiletter på landets togstationer.

Debat

Rådet for Bæredygtig Trafik har hæftet sig ved, at mange DSB-stationer ikke længere har toiletter eller kun har toiletter med begrænsede åbningstider.

Det samme gælder de fleste stationer på Lokalbanerne i Nordsjælland. For flere lokalbaner gælder det, at man end ikke har toiletter i togene – det har man dog i DSB’s fjern- og regionaltog.

Et meget illustrativt lokalt eksempel på denne misere har vi i år haft på Hillerød Station, som rummer de eneste tilgængelige toiletter for store dele af passagererne i centrale dele af Region Hovedstaden.

Toiletterne på Hillerød Station blev lukket tidligere på året, og trængende passagerer blev derefter mødt af et opslag med den lakoniske besked ’Ventesal aflåst og kan ikke benyttes’. Stationens tre toiletter ligger i ventesalen, hvortil der de seneste år har været adgang alle ugens dage mellem kl. 7 og 20.

Trods den begrænsede åbningstid har Hillerød Station har været et toilethelle i centrum af Nordsjælland. Folk er stormet til toiletterne fra S-tog, Movia-busser og lokalbanernes tog.

Talrige protester resulterede da også i, at DSB 16. juni genåbnede toiletterne, men der er ikke givet nogen garanti for, at de forbliver åbne. Og åbningstiden er ikke blevet udvidet til hele den periode, der kører tog.

De klart utilstrækkelige toiletforhold på stationerne er til gene for togpassagererne. Desværre er det svært at råbe DSB op. Togselskabet har typisk den arrogante mine på og har i svar på henvendelser afvist at tage problemet alvorligt og formulere seriøse løsningsforslag.

Denne afvisende attitude og tendensen til ansvarsfralæggelse virker ekstra urimelig, når man tager i betragtning, at DSB f.eks. via 7-Eleven-kiosker på en række stationer lægger vægt på at tilbyde passagererne muligheden for at købe mad og drikke, der kan indtages før, under og efter rejsen.

Med andre ord anerkender og indretter DSB sig på passagerernes behov for vådt og tørt, når de er på farten, men lukker besynderligt nok øjnene for, at togbrugerne efterfølgende i sagens natur også har behov for at komme af med noget under forhold, som er hygiejniske og tidssvarende.

Den manglende toiletadgang for brugerne af den skinnebaserede kollektive transport har tillige nogle uheldige hygiejnemæssige konsekvenser. Resultatet er ofte uhumske, uæstetiske og utålelige forhold, idet nogle af dem, som færdes på stationernes arealer, typisk er tvunget til at lade deres vand på perroner eller i tunneler under perronerne.

Det er i denne forbindelse nærliggende med en sammenligning med folkekirkens toiletforhold. Ikke så få turister, cyklister på ture og andre forbipasserende i en trangssituation har i mange år kunnet nyde godt af kirkernes fremragende toiletforhold.

Kommer man forbi en kirke, og trangen melder sig, kan man næsten altid gøre brug af et toilet, der som regel er lettilgængeligt og åbent og har en høj renholdelsesmæssig og hygiejnisk standard. Kirkegængerne har dermed adgang til toiletter af høj standard, når de færdes på kirkens område. Men når den statsligt understøttede folkekirke tilbyder sine brugere så fine faciliteter på dette helt basale område, virker det helt urimeligt, at en anden statsstøttet landsdækkende serviceudbyder – i dette tilfælde DSB – svigter så fatalt, når det gælder elementær forsyning med toiletter.

Misforholdet forekommer særlig grelt, når man tager kundegrundlaget i betragtning: Deltagere i kirkelige handlinger syner ikke af meget i sammenligning med de mange tusind pendlere og passagerer, der på næsten alle døgnets tidspunkter gør brug af stationer og tog.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ordentlige toiletforhold er et must og bør være en del af den samlede service til dem, som rejser kollektivt. Standardforklaringen – at fjernelse af toiletadgang skyldes hærværk – er ikke en acceptabel grund til at reducere en basal passagerservice.

I dag er det den internationale toiletdag – jo, en sådan dag findes skam også – og det er FN, som har taget initiativet til denne nye mærkedag for at sætte fokus på et overset sundhedsproblem, der vedrører op imod 2,5 milliarder mennesker på kloden.

Rådet for Bæredygtig Trafik mener, at denne dag frembyder en oplagt mulighed for at ruske op i landets udbydere af togtrafik og primært DSB: Se nu at få gjort noget ved dette presserende problem!

Vi vil kraftigt opfordre de ansvarlige politikere og trafikselskaber til hurtigt at få udarbejdet og realiseret en toiletplan, der giver de kollektive trafikanter en moderne toiletservice med åbningstider, der svarer til det tidsrum, hvor der køres med tog (og busser) til stationer og trafikknudepunkter.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce