Russiske stemmer i høgenes tid

Lyt til artiklen

VI LEVER I høgenes tid. I konfrontationernes, konflikternes og krigspropagandaens tid. Det er en tid med hovedafhugninger, bomber og bombastiske beskyldninger. En tid uden indrømmelser og med svag vilje til dialog. I Rusland og Vesten ser verden forskellig ud. Samme dag de danske medier skriver, at prorussiske separatister i Ukraine har ramt syv ukrainske soldater med granater og dræbt dem, skriver russiske medier, at den ukrainske hær har bombet Donetsk og dræbt seks civile. Både i vest og i øst har jerntæppemetaforen fået en rennæssance i medierne.

DE SENESTE TYVE år har jeg fløjet så mange gange hen over jerntæppet, at jeg ikke har tal på det. 16. september 2014 lander jeg igen i Sjeremetjevo-lufthavnen i Moskva. Jeg har købt billetten online på Aeroflots hjemmeside. Jeg lander i en næsten helt ny lufthavn med udenlandske og russiske butikker og fastfood-kæder. I lufthavnstoget ind mod Moskva ønsker en kvindelig russisk stemme og en mandlig britisk stemme begge i et blødt, høfligt toneleje passagererne en behagelig rejse. En salgsvogn ruller ned gennem toget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her