Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vil DF et Danmark for danskerne?

Dansk Folkeparti tager det første skridt hen imod et racerent Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg blev forarget, da jeg for nylig læste, at Dansk Folkepartis integrationsordfører, Martin Henriksen, ønsker at fratage herboende udlændinge, der ikke er danske statsborgere, stemmeretten ved kommunal- og regionsrådsvalg.

Han mener, at det er »urimeligt«, hvis man kan gå ned og stemme uden »hverken at forstå eller snakke dansk« (BT og Berlingske 22.1. og 23.1.). Derfor vil han fratage alle os ikke danske statsborgere muligheden for at stemme ved valgene.

Mulig kontakt til udlændinge, kendskabet til fremmedsprog og længden af ophold uden for Danmark kunne være med til at afgøre, om en person skulle fratages stemmeretten

Jeg spekulerede på, om det bare var for at provokere. Om han bare forsøgte at lave rav i den for sjov og for at få lidt opmærksomhed. Men jeg tror faktisk, han mener det alvorligt. Jeg spekulerede på, om mit danske kunne leve op til hans standard, eller hvem der mon skulle bedømme, hvor godt dansk man skal tale for at få stemmeret. Hvad med en kraftig accent, for eksempel?

Hvis han fik magt, som han har agt, skulle jeg så stadig betale halvdelen af min indkomst i skat uden at have stemmeret? Idealet for ham må være, at mennesker, der bor, arbejder og betaler skat her, ikke har indflydelse på lokalpolitik.

Hans synspunkt forudsætter, at herboende udlændinge ikke forstår dansk politik. Jeg kan ikke tale for andre udlændinge, men personligt er jeg meget engageret i politik og motiveret for at stemme.

Skulle vi følge Henriksens logik om stemmeberettigelse, kunne et muligt næste skridt være at fratage kvinder stemmeretten. Og hvorfor skulle dansk statsborgerskab være det eneste krav? Hvorfor ikke gå skridtet videre og kræve racerenhed?

Forud for det seneste kommunalvalg deltog jeg i et fremragende debatarrangement i København med alle de store partier undtagen ét. Det var en fornøjelse for mig at have mulighed for at høre kandidater som Pia Allerslev (V), Morten Kabell (EL) og Rasmus Jarlov (K) præsentere deres valgprogrammer.

De fremstod alle anstændige og ærlige, og jeg gik derfra stærkt inspireret af styrken i det danske demokrati. Efterfølgende researchede jeg på nettet ved at tage forskellige kandidattests og læse de enkelte kandidaters programmer, så jeg var sikker på, hvem jeg skulle stemme på.

DF deltog ikke den aften, og deres fravær var særlig bemærkelsesværdigt, fordi de andre syv store partier var så markant repræsenteret. Måske kunne de ikke se nogen grund til at deltage? Eftersom de mener, at herboende udlændinge ikke skal have stemmeret, hvorfor så bruge tid på at tale med os?

Forud for de europæiske valg sidste år deltog jeg i et lignende arrangement, hvor kandidater til Europaparlamentet blev opfordret til debat – igen deltog alle de store parter undtagen DF.

At mene, at en del af samfundet skal have lov til at arbejde og betale skat, men ikke stemme, er at bevæge sig væk fra demokratiet. Morten Østergaard (R) påpegede, samme dag som Henriksen fremsatte sit synspunkt, at kvinder jo først fik stemmeret for 100 år siden.

Skulle vi følge Henriksens logik om stemmeberettigelse, kunne et muligt næste skridt være at fratage kvinder stemmeretten. Og hvorfor skulle dansk statsborgerskab være det eneste krav? Hvorfor ikke gå skridtet videre og kræve racerenhed? Det kunne vurderes på baggrund af fysiske egenskaber (højde, hårfarve og øjenfarve) og genetik.

Mulig kontakt til udlændinge, kendskabet til fremmedsprog og længden af ophold uden for Danmark kunne være med til at afgøre, om en person skulle fratages stemmeretten. Den helt afgørende faktor, når en person skulle vurderes egnet, ville naturligvis være medlemskab af DF: Det ville garantere de resultater, Henriksen ønsker . Udlændinge er nemlig slet ikke velkomne som medlemmer i hans parti – dertil kræves dansk pas.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Uanset hvor absurd scenariet ovenfor måtte lyde, har vi mange fortilfælde i nyere tid, hvor en bevægelse væk fra demokratiet starter i det små og gradvis gør samfundet mere og mere autoritært. Derfor finder jeg tanken om at fratage en betydelig del af den erhvervsaktive befolkning stemmeretten så alarmerende.

Nylige meningsmålinger viser, at 21 pct. af vælgerne støtter DF. Det viser klart, at en femtedel af os er stærkt utilfredse med de traditionelle partier i regeringen. De partier bør tage ansvar for, at en stor del af vælgerne er trætte af dem.

Men løsningen kan vel ikke være at stemme på et parti, der så skødesløst kan true med at nedbryde det vidunderlige lille demokrati, vi lever i? Jeg håber inderligt, at folketingsvalget ikke fører til en udhuling af de frihedsrettigheder og det demokrati, det har taget så lang tid at indføre.

Oversættelse: Helle Albeck

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden