Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Philip Ytournel

Tegning. Philip Ytournel

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi er syndebuk for alt, hvad der er galt i Danmark

Vi er altså ikke elitære mennesker med et hedt ønske om at bestemme alt.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det billede, der i dag tegnes af os statskundskabere, gør, at både jeg og mange af mine medstuderende flere gange har spurgt os selv, om vi ligefrem skal undskylde for at læse statskundskab?

Vi er jo, ifølge jer kloge kommentatorer og journalister, en flok arrogante, magtliderlige og elitære mennesker med et iboende og hedt ønske om at bestemme over andre.

Statskundskab bliver kaldt ’politikerfabrikken’ og ’magtens rugekasse’. Senest har min egen institutleder på Københavns Universitet kommenteret antallet af statskundskabere i Folketinget.

Journalister, forskere fra diverse tænketanke og andre meningsdannere står i kø for at bebrejde statskundskaberne for de kolde hænders tyranniske mistillid til de varme hænders faglige engagement

Journalister, forskere fra diverse tænketanke og andre meningsdannere står i kø for at bebrejde statskundskaberne for de kolde hænders tyranniske mistillid til de varme hænders faglige engagement.

Derudover får statskundskaberne selvfølgelig også ansvaret for ’nødvendighedens politik’, der prioriterer regneark, tal og budgetbalancer i 2020 over de mennesker af kød og blod, som politikerne er valgt til at repræsentere.

Som reaktion herpå føler jeg mig kaldet til at komme med tre politiske anbefalinger uden opbakning fra regneark og økonomiske modeller. Anbefalingerne er til gengæld dybt forankret i den virkelighed, min faggruppe og jeg selv dagligt oplever. De er særligt rettet til jer journalister, forskere i tænketanke og lederskribenter, som har det privilegium at definere rigtigt og forkert i den offentlige debat.

For det første skal I stoppe med at skrive artikler om, at statskundskaberne fylder for meget i Folketinget. Giv i stedet spalteplads til en debat om, hvorfor så få tømrere, mekanikere og sygeplejersker stiller op til Folketinget.

Problemet er ren og skær ulighed.

Som erhvervsskoleelev har man mødepligt både på skolen og på lærepladsen, mens studerende på universitetet kan udskyde fag eller tage en reeksamen efter sommerferien. Politisk aktive fra universitetet har ganske enkelt bedre tid til at engagere sig i politik end deres jævnaldrende på erhvervsskolerne.

For det andet skal I stoppe med med at give os, der læser statskundskab, skylden for alt såkaldt unødvendigt og ressourceslugende bureaukrati.

Kritikerne glemmer i deres forargelse, at bureaukrati er til for at sikre alle lige og fair behandling i mødet med det offentlige

Giv i stedet spalteplads til en debat om, hvordan vi sikrer faglig frihed, samtidig med at vi garanterer fru Hansen samme gode pleje og omsorg – uanset om hun bor i Gentofte eller Tønder.

Kritik af bureaukrati og papirarbejde giver ofte lette politiske point. Det forstår man godt. Hvem gider at forsvare bunker af papir? Det er der ingen stemmer, aviser eller klik på internettet i. Det behøver man i øvrigt ikke at have læst statskundskab for at regne ud.

Kritikerne glemmer i deres forargelse, at bureaukrati er til for at sikre alle lige og fair behandling i mødet med det offentlige.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Uanset hvor mange penge man har, hvilken hudfarve man har, eller om man kommer fra en stærk eller svag social baggrund, har alle ret til den behandling, som lighed for loven sikrer dem.

For det tredje skal I stoppe med at give de såkaldte regnedrenge i Finansministeriet skylden for, at dansk økonomi, produktion og arbejdspladser er udfordret i en globaliseret verdensøkonomi, hvor modeller og teorier fra efterkrigstiden ikke længere slår til.

Giv i stedet spalteplads til en grundlæggende debat om, hvordan vi sikrer en bæredygtig vækst med respekt for klima og ressourceknaphed gennem sunde arbejdspladser til en løn, man kan leve af.

Det er rigtigt, at statskundskab i København kræver et højt gennemsnit fra gymnasiet – og vi er mange, der er taknemmelige for at være kommet ind. Det er også korrekt, at en større håndfuld af mennesker med politisk magt har samme uddannelse som os. Men selv når hele det regnestykke lægges sammen, vil det aldrig nå det gennemsnit, der kræves for at være jeres syndebukke.

Når alt kommer til alt, så er vi statskundskabere drevet af ønsket om at bidrage

Sandheden er, at vi statskundskabere ikke har løsningen på alle samfundets problemer. Det mindes jeg heller ikke, nogen statskundskabere har påstået.

Vi, der til daglig læser statskundskab, uddannes groft sagt til at se samfundets problemer fra flere sider. Det at være fast besluttet på én løsning strider derfor imod enhver statskundskabers natur.

Når alt kommer til alt, så er vi statskundskabere drevet af ønsket om at bidrage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi ønsker mere end noget andet at bidrage til at finde svarene på samfundets udfordringer. Uanset om det er problemer med repræsentationen i Folketinget, sikring af fremtidens velfærd eller globaliseringens udfordringer for Danmark.

Vi påstår ikke, at vi har alle svarene. Men vi vil insistere på, at vi har en faglig uddannelse, der gør os til et vigtigt tandhjul i beslutningstagernes politiske maskinrum.

Så hvis I, efter at have læst indlægget færdig, fortsat insisterer på at kalde os, der læser statskundskab, drillende, nedsættende kælenavne, så kald os for naive idealister. Naive, fordi vi alle så blåøjet ønsker at gøre en forskel inden for hver vores område. Idealister, fordi vi konsekvent insisterer på, at vores samfund skal og kan blive bedre.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden