Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Universiteternes optagelsessystem skaber systemaflæsning og middelmådighed, ikke originalitet og selvstændighed. Det skriver rektor på RUC, Hanne Leth Andersen, der mener at karakterer risikerer at være en overfladisk indikator, der sjældent fremmer den reelle faglighed. Kilde: Politiken.tv / Johannes Skov Andersen og Henrik Haupt

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jagten på det høje karaktersnit er usund

Der er mere i verden end høje karakterer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu har tusinder af danske studerende fået besked om, hvilken videregående uddannelse de er blevet optaget på.

Dem, der har et snit på 12, har haft frit valg på alle hylder. Og hvem vil ikke gerne have det? Jagten på det høje snit er forståelig, men er desværre i mange tilfælde usund for uddannelseskvaliteten.

Karakterer er ikke konstruktiv feedback, men et redskab til at sammenligne præstationer. Det kan være i orden at bruge karakterer som en afsluttende evaluering, men som motivationsredskab duer de ikke.

Forskning og erfaringer fra ind- og udland peger massivt i samme retning og viser, at karakterer tager fokus fra det, de skal fremme, nemlig et højt fagligt niveau, og bliver et præstationsmål i sig selv.

Forskning viser, at elever får større fagligt udbytte af at give og modtage feedback end af at få karakterer

Det bør vi ikke sidde overhørig. Høj faglig kvalitet skabes gennem talent og benhårdt arbejde. Eleverne skal anstrenge sig.

Det kræver motivation, og det er ikke det, man opnår gennem karaktergivning.

LÆS DEBAT

Forskning viser, at elever får større fagligt udbytte af at give og modtage feedback end af at få karakterer. Naturligvis udelukker det ene ikke det andet, men vi skal væk fra det ensidige fokus på karakterer.

Præstationsfokusering skaber systemaflæsning, ikke originalitet og selvstændighed. Karakterer risikerer at være en overfladisk indikator, som sjældent fremmer fokus på faglighed. I en præstationskultur kommer det let til at handle om at fremstå klog eller at undgå at fremstå dum. Begge bestræbelser er uhensigtsmæssige.

Problemet er, at hvis vi på de videregående uddannelser ikke snart finder andre måder at optage de studerende på end det rene karaktergennemsnit, så sender vi et signal til gymnasieeleverne om, at det helt primære mål med gymnasiet er at få gode karakterer i alle fag, mere end at dygtiggøre sig særligt i enkelte fag og være nysgerrig, også uden for pensum.

Så handler det i for høj grad om at aflæse systemet, række fingeren i vejret, snakke læreren efter munden og undgå at begå fejl eller stille dumme spørgsmål. Det kan vi gøre bedre.

Et alternativt optagelsessystem på de videregående uddannelser skal nedtone det stærke fokus på gennemsnittet, inddrage karakterer i relevante fag og øvrig relevant beskæftigelse, som gør den studerende egnet til netop den søgte uddannelse.

Lad os bruge vores viden til at stille de rigtige krav til elever og studerende om at lære at stille spørgsmål, tænke og arbejde selvstændigt og analytisk. Kun sådan kan vi få den høje kvalitet, der er brug for, hvis danske studerende, danske institutioner og danske virksomheder fortsat skal kunne klare sig i den globale konkurrence, hvor der netop er brug for originalitet og kreativitet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden