0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvorfor har jeg ikke lært noget om menneskerettigheder?

Landets skoler har ikke pligt til at undervise i menneskerettigheder?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har gået i skole i Danmark i 16 år. De første 10 år blev fordelt på to forskellige folkeskoler. Herefter fulgte et år på en grundtvigiansk efterskole samt tre år på et alment gymnasium, hvor man i alle tre år undervises i historie.

På gymnasiet gik jeg på en samfundsvidenskabelig linje, og alligevel er det lykkedes mig ikke én gang at blive undervist i menneskerettigheder.

Selv da jeg i samfundsfag havde et forløb om FN, talte vi ikke om menneskerettighedserklæringer, og i historie undgik vi elegant den amerikanske uafhængighedserklæring, den franske revolution og andre vigtige perioder for menneskets demokratiske selvforståelse.