Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Eric Risberg/AP
Foto: Eric Risberg/AP
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook hylder åbenhed, men vil ikke selv levere

Hver syvende på denne klode var i mandags aktiv på Facebook.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Var du på Facebook i mandags? I så fald var du det sammen med minimum 999.999.999 andre. Meldingen om at Facebook havde passeret 1 mia. brugere, der havde været på Facebook på én og samme dag, blev (selvfølgelig) annonceret på Facebook af grundlæggeren, Mark Zuckerberg, selv sent torsdag aften.

Tænk en gang over det; hvilken virksomhed – for det er Facebook – har 1 mia. kunder på én og samme dag? Det svarer til hver syvende på denne klode.

Det er svært at forestille sig, hvad det skulle være. Men som om det ikke skulle være nok, er den hastighed, hvormed folk verden over har taget imod det sociale netværk, endnu mere slående. For overvej en gang, hvor mange teknologiske skridt, der skal overkommes for, at én milliard mennesker kan logge ind på deres Facebook-profiler: Én milliard mennesker skal have en computer eller mobil (utænkeligt for 30 år siden). Én milliard mennesker skal have en internetforbindelse (utænkeligt for 20 år siden). Og som sidste handling skal samtlige 1.000.000.000 mennesker bruge den samme amerikanske virksomheds nettjeneste (utænkeligt for 10 år siden).

Men det mest slående er måske, at det for mange i dag er næsten endnu sværere at forestille sig en verden uden Facebook. Facebook har sat sine spor på et utal af måder. At blive ven med er nu noget vi gør dagligt med folk, vi knap nok kender. At 'like' er et meget normalt udsagnsord, og man kunne jo let blive ved.

En milepæl

Mandag var ikke blot en milepæl for Facebook, men også i internettets historie og dermed i moderne historie. I bedste Silicon Valley/Zuckerberg-stil blev nyheden om den ene milliard meldt ud med sædvanlig patos og storladenhed:

»En mere åben og sammenbundet verden er en bedre verden. Den giver stærkere forhold til dem, du holder af, en stærkere økonomi med flere muligheder og et stærkere samfund, der reflekterer vores værdier. Tak, for at du er en del af vores fællesskab og for det, du har gjort, for at vi kunne nå denne milepæl. Jeg ser frem til at se, hvad vi kan opnå sammen«, skrev han på sin Facebook væg.

Historien om det sociale netværk, der blev udtænkt og udviklet på en kollegieværelse på Harvard er uden tvivl historien om en mere forbundet verden. Deri har utvivlsomt Zuckerberg ret. De største Facebook-entusiaster vil også give ham ret i, at Facebook har gjort verden et bedre sted, der sørger for at man kan komme i kontakt med familie og venner, organisere sin hverdag, få nyheder og opdage nye spændende bekendtskaber i form af både venner, begivenheder og informationer. En verden befolkninger i landet med totalitære regimer kan organisere sig ved hjælp af sociale medier og bringe diktatorer til fald, og at vi i dag har fået skabt en global offentlighed, som kan komme til udtryk på en måde, man ikke kunne før.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mere åben?

Men kritikere vil hævde, at Facebook har gjort det modsatte; skabt en verden, hvor intet privatliv findes, hvor brugerne sælger sine personlige oplysninger for at kigge på sjove katte, hvor virksomheder ved alt om dig, hvor regeringer – både demokratisk valgte og ikke – kan overvåge dig på en måde, som intet totalitært regime nogensinde har kunnet før, og hvor hemmelige domstole beordrer Facebook til at udlevere dine oplysninger til efterretningstjenester uden din viden og uden, at du kan forsvare dig, f.eks. som det sker i de amerikanske FISA-domstole. Og det er endda kun de ‘heldige’ - dvs, amerikanske statsborgere. Resten af verdens befolkning er endnu ringere stillet retsikkerhedsmæssigt.

Derudover kan man indvende, at den førnævnte globale offentlighed, der har fået muligheden for at skabe relationer på tværs af grænser, race og køn, i stedet for at gøre verden et bedre sted gennem oplysning og demokratisk debat, er sunket ned i en slam af hadefulde, racistiske og sexistiske kommentarer mod alle, man ikke er enig med.

Kritikere vil også påpege, at det internet, der før var mangfoldigt, rigt på subkulturer og styret decentralt, nu er kommet i hænderne på ganske få mennesker, der i teorien bestemmer, hvad vi ser og ikke ser. Faktum er nemlig, at Facebook tager mere og mere tid af vores samlede online tilstedeværelse, og hvor man før hoppede fra hjemmeside til hjemmeside, så bliver mere og mere materiale samlet på Facebook. Hvordan det distribueres på Facebook, ved kun Facebook. Facebook kan skrue op for indhold, de vil have mere af, og skrue ned for det, de ikke vil have.

For få år siden sagde man, at hvis noget ikke fandtes på nettet, så fandtes det ikke. Det er nu blevet til: Hvis ikke det findes på Facebook, så findes det ikke.

Facebook bør åbne op

Men den nok største indvending man kan bruge mod Facebook, handler om dig. For ét er, hvad du har delt med Facebook, og som du ved, at de ved. Noget helt andet er, hvad du ikke ved, at de ved. Og det er rigtig meget, viser flere undersøgelser. F.eks. er det relativt let at finde ud af, hvem du er er i forhold med, også selv om du ikke har offentliggjort det på Facebook. Det er også let at finde ud af dine seksuelle præferencer og andre af de mest intime ting, du kan forestille dig. Alt det bruges af Facebook til at tjene penge på dig ved at sælge de oplysninger videre til annoncører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men præcis hvordan dine oplysninger bruges, præcis hvorfor vi ser de ting i vores newsfeed, som vi gør og præcis, hvad Facebook gemmer af oplysninger om os og måske sender videre til myndigheder, kan vi ikke få at vide. Hvis man spørger Facebook, får man sjældent et svar, man kan bruge til noget.

Hvis Facebook og Zuckerbergs fejring af den ene milliard brugere med al deres snak om åbenhed og en bedre verden skal være andet end skåltaler til lejligheden, må Facebook også gå forest og vise, at de selv er stand til at være åbne omkring måden, vores oplysninger bliver brugt. Det er måske for meget at forlange, at en virksomhed, der skal tjene penge, skal gøre det helt af sig selv. Heldigvis kan den tvinges, hvis kunderne, og det vil sige os, forlanger det af den. Det kan kun ske ved, at den selv samme offentlighed, som Facebook mener at have skabt, står sammen og kræver det. Men er du klar til at boykotte Facebook, indtil det sker?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden