Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debat

Lad os nu tage kondomer med

Mænd gider ikke bruge kondomer - men prævention må da være et fælles anliggende.

Debat

Jeg er kvinde. Jeg spiser ikke p-piller. Og jeg tror snart, at jeg er den eneste i Danmark, der ikke spiser dem.

Da jeg fik min menstruation som ung, var jeg en af de hårdt ramte. Jeg blødte kraftigt hver 14. dag i flere år, lå med kramper så voldsomme, at jeg faktisk ikke har noget at sammenligne det med, mine bryster var så spændte, at jeg ikke kunne røre ved dem, og min ryg var ved at slå mig ihjel. Dengang fik jeg p-piller, fordi det regulerede min menstruation – og kun derfor. I min optik var det aldrig en mulighed at beskytte mig med dem.

Jeg er nu single, 22 år, og er for et år siden flyttet til København. Det er på alle måder en tid, hvor det forventes, at man 'har det sjovt', men det er som om, at næsten hver eneste gang jeg er sammen med en fyr, så rammer det ham som et chock, at jeg ikke er på p-piller. Selv hvis det er en fast sexpartner, har vi samtalen næsten hver gang. Og hver gang jeg siger, jeg ikke er på p-piller, kommer en eller flere af følgende sætninger:

»Jamen øøhmm... Kan du så ikke bare købe en fortrydelsespille i morgen?«

»Jeg kan bare trække mig ud, inden jeg kommer?«

HIV er ret farligt, får vi at vide, men det var kun de homoseksuelle og fattige afrikanere, der fik det, og det var altså tilbage i 80’erne, hvor man intet vidste!

»Jamen, jeg har ikke noget kondom!«

»Er det ikke lige meget?«

Alle disse sætninger er ret normale for mig at høre, men jeg bliver lige irriteret hver gang. Nej, jeg har ikke lyst til at købe en fortrydelsespille og ødelægge min cyklus. Nej, du kan ikke trække dig ud, inden du kommer, for præ-sæd findes stadig. Jamen, hvis du ikke har kondom, så har jeg! Og nej, det er fandeme ikke lige meget.

Jeg er født i 1993, og jeg er ikke en del af ’aids-generationen’. Jeg er ikke vokset op med, at »Sex kan give aids!«, og min seksualundervisning har altid bestået af, at næsten uanset hvilken sexsygdom man har, så kan man spise en pille, og så er det overstået. Hvis man har herpes, skal man ikke være ked af det, det er der alligevel så mange andre, der har. HIV er ret farligt, får vi at vide, men det var kun de homoseksuelle og fattige afrikanere, der fik det, og det var altså tilbage i 80’erne, hvor man intet vidste! Den største frygt i min folkeskoleklasse var, at mænd skulle have en vatpind op i deres penis. Selv det er afskaffet nu.

Det er efterhånden gået op for mig, at den største frygt i dag er at blive gravid. At få et uønsket barn er mænds og kvinders værste mareridt. Eller at få en abort - men jeg tror, jeg lader den diskussion ligge til en anden gang. Lad mig bare lige understrege, mænd og kvinder, at en abort kun er en nødløsning, og at mange har rigtig mange psykiske mén med sig efter en abort. Det kan intet godt knald gøre op for. Hvad er den bedste løsning? Brug kondom.

Langt de fleste af mine veninder er ikke blevet tjekket for seksuelt overførte sygdomme, fordi de er bange for at gå til gynækolog. Mine mandlige venner er heller ikke for gode, fordi historien om den store stygge vatpind stadig florerer. Hvad er den bedste løsning? Brug kondom.

I dag har lægevidenskaben rykket sig helt ekstremt siden 80’erne og bliver heldigvis ved med at gøre det. Men folks mentalitet rykker sig derefter, og der er efterhånden ikke specielt mange sygdomme tilbage, herunder seksuelt overførte sygdomme, der virkelig kan skræmme folk. Vi tager bare en pille, og vupti! Det er væk.

Men hvad med klamydia, som halvdelen af mændene og hver fjerde af kvinderne ikke mærker noget til, men som i værste fald kan gøre en kvinde steril? Hvad med kondylomer, der kan komme i udbrud resten af ens liv? For slet ikke at snakke om herpes, der kan gives videre til ens børn, hvis kvinden er smittet? Eller gonorré, der føles, som om man pisser glasskår? Hvad er den bedste løsning? Brug kondom.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Langt de fleste af mine veninder er ikke blevet tjekket for seksuelt overførte sygdomme, fordi de er bange for at gå til gynækolog. Mine mandlige venner er heller ikke for gode, fordi historien om den store stygge vatpind stadig florerer. Hvad er den bedste løsning? Brug kondom.

Hvorfor snakker vi ikke om det her? Er det ikke også en stor del af sex at være opmærksom på, at det kan medføre voldsomme risici? Hvorfor er det, at der hver dag popper en ny artikel op med »Sådan giver du det bedste blowjob«; »Derfor skal I prøve analsex!«; »Det kan kvinder lide i sengen«? Jeg mangler »Sådan undgår i STD’s – sammen«-artikler.

Lad os gøre prævention til et fælles projekt. Lad os alle tage kondomer med i byen, både mænd og kvinder, og lad os få vendt tankegangen. Kondomer er vejen frem (og der findes kondomer til folk med latex- og gummiallergi)

Og hvis jeg en gang til hører »jamen, jeg er for stor til kondom«, så får jeg et føl på tværs.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce