Kristendom. »Putin værner om verdens mest forfulgte religion, nemlig kristendommen«, siger Iben Tranholm.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Kristendom. »Putin værner om verdens mest forfulgte religion, nemlig kristendommen«, siger Iben Tranholm.

Debat

Putin er et forbillede

Det gør indtryk på mig, at Putin bygger et samfund op om kristne værdier, siger journalisten Iben Thranholm.

Debat

Når Vesten reagerer så hadefuldt og aggressivt over for Putins lov imod homoseksuel propaganda, er det ikke, fordi han udgør stor politisk trussel, men snarere en åndelig og værdimæssig«. Sådan skrev journalisten Iben Thranholm i en kronik i dagbladet Information forleden.

Det, mange oplever som undertrykkelse af menneskerettigheder, pressefrihed og et uretfærdigt retssystem, oplever du som åndeligt fornyende, Iben Thranholm?

»Putin værner om verdens mest forfulgte religion, nemlig kristendommen. Hans åndelige fornyelse af Rusland skal slet ikke ses med de homoseksuelles briller. Det er dem, der truer os. De truer vores religionsfrihed«.

Truer religionsfriheden?

»Det gør indtryk på mig, at Putin bygger et samfund op om kristne værdier. I Vesten har vi så travlt med at være tolerante, men det gør os rasende, når et samfund har andre normer end vores. Russerne ønsker bare, at homoseksualitet skal være en privatsag, ligesom Vesten ønsker, at religion skal være en privatsag«.

Vil det sige, at hetzen mod homoseksuelle er underordnet i forhold til Putins større kristne projekt?

»Herhjemme betyder de homoseksuelles værdier meget mere end de kristnes. Vi bliver anklaget for at bryde menneskerettighederne, når vi holder os til vores tro. Jeg tvivler på, at en sameksistens mellem kristendommen og den vestlige sekularisme er mulig, når kristne normer jagtes på flugt i Vesten«.

Falder det dig ikke ind, at Putin bruger kirken og sin nye tro til at styrke sin position hos russerne, der bliver mere og mere kristne?

»Nej. Hvad skulle den politiske gevinst være i det? Han er den eneste verdensleder, der klart har udtrykt, at han vil beskytte de kristne fra forfølgelse i Mellemøsten. At der er flere kristne i Rusland, handler om, at Putin har givet kirken bedre vilkår«.

Hvor langt vil du forsvare Putin i hans kristne opgør mod homoseksuelle?

»Jeg siger intet om, at jeg går ind for hans nye lovgivning. Jeg fordømmer hetz og forfølgelse af homoseksuelle. Det samme gør den katolske kirke, som længe har kæmpet imod Ugandas lov om kriminalisering af dem. Det er takket være kirken, at loven ikke blev indført for flere år siden«.

Der står i dit katolske trosgrundlag, at homoseksuelle skal behandles med respekt, medfølelse og takt. Gør Putin det?

»I Vesten giver vi da helt klart mere plads til de homoseksuelle, og det kan jeg sagtens leve med som kristen. Men vi må ikke dømme samfund som Rusland, når de følger deres egne værdisæt i stedet for vores. Russerne siger jo dybest set, at du må gå i seng med dem, du vil. Du skal bare ikke gå ud og få andre til at synes, det er en god idé«.

Skal de kristne værdier dermed veje tungere end de demokratiske?

»Vi må holde op med den hykleriske selvfedme, vi har her i Danmark! Putin havde over 90 procent af russerne bag sig i forbuddet mod homoseksuel propaganda. Da Manu Sareen indførte homoseksuelle vielser i folkekirken, havde han kun 50 procents opbakning fra kirkens medlemmer. Det er fakta. Manu Sareen begik magtmisbrug, da han gennemførte sin lov. Putin havde sit folk bag sig«.

Er Rusland et forbilledligt eksempel på, hvordan det moderne kristne samfund skal se ud?

»De beslutter efter 70 års indædt ateisme at opbygge et stærkt kristent samfund. Det, synes jeg, er forbilledligt! Det rører mig, at kristendommen har rejst sig som en fugl Fønix i et land, hvor Stalin sprængte kirker i luften. Alt handler ikke om menneskerettigheder, troen skal der også være plads til. Det er demokratiet, der er ved at blive farligt for kristendommen – ikke omvendt«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce