Instagram.  »Every moment is an Instamoment«, proklamerede min teenagesøster. Det er langtfra betryggende. På den baggrund kan du ikke længere finde mig på tjenesten, skriver Robert Høgh.
Foto: LINE ØRNES SØNDERGAARD

Instagram. »Every moment is an Instamoment«, proklamerede min teenagesøster. Det er langtfra betryggende. På den baggrund kan du ikke længere finde mig på tjenesten, skriver Robert Høgh.

Debat

Jeg fik nok af Instagram på et døgn

Instagram handler om at vise sine biler, sin lækre mad og sit nye tøj til vennerne. Det er et rædselsfuldt sted, der er dybt overfladisk, og som truer nærværet. Jeg fik nok efter 24 timer.

Debat

For nylig fik jeg langt om længe oprettet mig på Instagram. Presset fra vennerne var blevet for massivt. Alle brugte det, og jeg måtte se, hvad det var. Jeg havde fået det indtryk, at det var umuligt at leve uden. 24 timer senere meldte jeg mig ud. For det, der mødte mig, var rædselsfuldt.

Instagram er et socialt medie a la Facebook, hvor folk deler fotos fra deres liv og dagligdag med hinanden. Man følger sine bekendte, og deres billeder dukker op på ens egen startside. Samtidig uploader man selv billeder, som andre kan kommentere og synes godt om.

Antallet af andres likes afgør, om dit billede er godt eller dårligt. Et medie, der i sin natur bærer forventningen om, at andre skal bedømme ens liv, er i sig selv ret ucharmerende. Det vender vi tilbage til.

LÆS DEBAT

Efter at jeg havde oprettet min konto og var begyndt at følge mine ca. 300 Instagrambrugende bekendtskaber, tog jeg fat på at kigge billeder, hvilket jo er pointen med tjenesten. I gennemsnit uploader hver bruger ca. et billede hver anden dag, hvilket betød, at jeg for at følge med i alles tilværelse måtte scrolle gennem 150 billeder bare det første døgn. Det var skønt at se mine kammeraters sommerferiebilleder, billeder af min nyfødte fætter og min onkels nye båd. Alle billederne var positive, og de forestillede omtrent alle sammen det samme. Groft sagt kunne de inddeles i fire kategorier:

1) Livsnyder-kategorien med billeder af lækker mad på lækre restauranter. Hertil hører feriebilleder af lækre sandstrande, hvoraf mange er taget i Cannes eller på Mallorca. Der er billeder af nykøbte huse, swimmingpools og piger i afslørende bikinier. Jeg sjussede mig frem til, at ca. 80 pct. af mine kammeraters fotos på Instagram tilhører denne kategori.

2) Selfie-trenden er også populær. Stadig flere fotograferer egne hoveder og poster dem på internettet. Ofte rummer billederne eksotiske baggrunde eller halvkendte realitystjerner ved siden af fotografen. Selfies er især populært blandt teenagesegmentet af mine følgere, men voksne gør det også (Helle Thorning-Schmidt blandt andre). Denne kategori tæller rundt regnet 10 pct. af billederne.

LÆS DEBAT

3) Æstetiker-kategorien indeholder smukke landskabs- og solnedgangsbilleder samt søde baby- og familiefotos. Fokus er på at give beskueren en wow- eller årh-oplevelse. Hertil hører billeder af velhavende teenagepiger, der fotograferer de nyeste Yves Saint-Laurent-stiletter og Chanel-armbånd. Ca. 8 pct. havner i denne kategori.

4) Personal achievement-kategorien er den mindste af de fire. Her er billeder af meget tynde piger, der har været på slankekur, og svedige mænd efter overståede maratonløb. Også min venindes utallige fotos af det sommerhus i Tisvilde, som hun med blod, sved og tårer har fået bygget, føler jeg, tæller med. Denne kategori tæller sølle 2 pct.

Fælles for alle billederne er, at de er taget med det ene formål at imponere mig. Det lykkedes. Uafbrudt havde jeg en wow-følelse over andres overdådige liv. Jeg var bjergtaget og proppet med misundelse. Men jeg sad også med en fornemmelse af overfladiskhed.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På Instagram handler alting om de eksterne værdier, som kan fotograferes: store biler, lækker mad og nyt tøj er alt sammen noget ydre, mens mere dybtfølte værdier som kærlighed, sammenhold og nærvær er vanskeligere at fange med et kamera.

Instagram flytter fokus fra de indre til de ydre værdier. I en kultur, hvor vi i forvejen er dårlige til at udveksle følelser og være ordentligt til stede i hinandens selskab, kan det ikke være positivt.

Afhængigheden, som brugere får af Instagram, betyder også, at nærværet må bøde. På et medie, hvor alting udskiftes og der konstant tilføjes nye billeder og opdateringer – 150 daglig! – er det selvfølgelig vigtigt at være på og sikre sig, at man ikke misser noget.

Det resulterer i en distræthed over for omgivelserne. Det er svært både at være på Instagram og samtidig være til stede i andres selskab. Jeg har oplevet folk, der knap nok hører, hvad man siger til dem, og pludselig bliver svære at kommunikere med, fordi de tjekker billeder på telefonen. Dertil kommer hele ’like’-problematikken. At like betyder, at man synes godt om, og det er det, man gør, når man trykker to gange på et billede. Øjeblikkelig fremgår det, at han eller hun ’synes godt om’.

LÆS DEBAT

Denne funktion fremhæver en konkurrencekultur blandt brugerne, hvor der konkurreres om flest mulige likes, og får man ikke et eneste, er man bare kikset. Visse hjemmesider tilbyder derfor folk at købe likes til billederne. Det er social anerkendelse til salg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg ved godt, at der er fordele ved tjenesten. F.eks. er Instagram selvsagt en god måde at dele oplevelser med andre på, og det har langt hen ad vejen erstattet de traditionelle postkort. Desuden får en tjeneste som Instagram os måske til at sætte mere pris på de små ydre glæder i livet som gourmetmad og naturoplevelser, hvilket er positivt, såfremt det ikke udvikler sig til en besættelse.

Min teenagesøster sagde forleden noget, der beskriver jagten på de elegante billeder og den følgende distræthed ganske udmærket: »Every moment is an Instamoment«, proklamerede hun. Det er langtfra betryggende. På den baggrund kan du ikke længere finde mig på tjenesten.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts