Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stop kalendergaverne og gør børnene glade

Julen og december bør være hjerternes fest og ikke en forbrugerfest.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Just i disse dage og timer stresser forældre og nogle steder bedsteforældre rundt for at finde de helt rigtige kalendergaver til de små i familien. En kæmpeopgave, når der ofte er både tre og fire børn i familien, der skal tilgodeses.

Hvornår stopper denne overflod, og kunne man sætte noget andet i stedet?

Ja, det mener jeg, man kan. Og det på en måde, der giver børnene en større og indre glæde, der varer længere end de ofte mange og (undskyld, kære forældre, jeg ved, I vil det bedste) ligegyldige små ting, der ligger i kalendergaverne.

LÆS DEBAT

Tit hører jeg også, at mange børn rynker på næsen og ikke er tilfredse med indholdet i de små pakker. Denne adfærd falder tilbage på os voksne. Det er os, der har påduttet børn december måneds gave- og forbrugerræs. Ud over kalendergaverne afholdes der juletræsfester i skoler, institutioner, boligforeninger og på forældres arbejdspladser. Her er der også traditioner for, at der er gaver til børnene. Og det hele kulminerer så 24. december, hvor volumen af pakker til børnene ingen ende vil tage. For nogle altså.

For der er mange familier, der ikke kan følge med i dette forbrugerræs. Her tænker jeg på flygtningefamilier, kontanthjælpsfamilier og andre familier, der er hårdt ramt økonomisk på grund af langvarig sygdom. Her er der ikke råd til legetøj til børnene.

Tænk, hvis vi giver vores børn den gave, at de oplever glæden ved at give

Derfor foreslår jeg, at forældre og børn aflyser det almindelige koncept. I stedet får barnet til opgave hver dag i december til og med den 24. at finde et stykke legetøj, som de ikke længere leger med. Legetøjet puttes ned i en ’kalendersæk’, som gives til forskellige organisationer, der kan fordele gaverne. De skal pakkes pænt ind og selvfølgelig være pæne og uden skrammer m.m.

LÆS DEBAT

Meget forskning viser, at vi alle sammen bliver mere lykkelige af at give end at modtage. Tænk, hvis vi giver næste generation den gave, at de oplever glæden ved at give de 24 dage i december i stedet for passivt at modtage ting, de ikke har brug for.

Og tænk, hvis forældre og børn hver dag i december kunne finde en stille hyggestund med at finde dagens gave, pakke den ind og få en snak om, hvem de mon kommer til at gøre glad.

Julen og december bør være hjerternes fest og ikke en forbrugerfest. Dette koncept kan være forældrenes omvendte kalendergave til børnene.

Julesækken skal fyldes af gaver til andre børn i stedet for at tømmes af børn, der allerede har alt for meget.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden