I dag holder Touren hviledag, hvilket kun er en grund mere til at holde avis – ikke en hvilken som helst avis, men sportsavisen l’Équipe, som er løbets arrangør.
Jeg har på tidligere etaper fortalt om avisens oprindelse under Dreyfusaffæren og om min ypperste sommerfornøjelse: at sidde på en sydfransk café og læse om Tour de France i l’Équipe. I dag kan avisen så selv få lov til at fortælle om de gode grunde til at læse den. For l’Équipe kører for tiden en sindssygt gammeldags kampagne med annoncer, der opregner 50 gode grunde til, »Hvorfor man skal købe l’Équipe« – Pourquoi acheter l’Équipe. Vi oversætter et udvalg fra en ende af: 1. Fordi, der kan stå ’fænomenal’, ’mytisk’ og ’utroligt’ i én og samme sætning. 4. Fordi, det er den største avis, selv når den er foldet (l’Équipe er i et kæmpestort gammeldags broadsheet-format, red.). 9. For at en plads i solen foran en café ikke skal gå til spilde. 13. Fordi jeg elsker at gætte på, hvad der bliver den store overskrift i morgen. 15. For overskrifterne ’Bordeaux er blevet til eddike’ eller ’Toulon er reddet’ (Toulon har Europas længste red, red.). 20. For at forstå, hvad fanden det betyder at spille i en variabel 4-2-3-1 forsvarsopstilling. 26. Fordi selv en rigtig mand kan have brug for at græde. 27. Fordi man ikke kan lukke sig inde på toilettet med fjernsynet. 35. Fordi det er for anstrengende at spille beachvolley. 38. Fordi det gør det muligt at tale med en skotte, selv på tom mave. 48. Fordi jeg stadig ikke kan forstå, hvorfor vi tabte i går. 50. For badminton. Nej – det var en joke. Som det ses, er der lidt ’morfarvitser’ over annoncekampagnens 50 gode grunde til at købe l’Équipe.