Tegning. Roald Als

Tegning. Roald Als

Debat

Jeg er ikke sikker på, at jeg gider Danmark mere

Dansk politik har bogstavlig talt fordrevet mig, radikaliseret mig, frataget mig håbet og lysten til at tage ansvar.

Debat

Jeg er ikke sikker på, at jeg har lyst til at flytte hjem til Danmark igen, når min uddannelse i Sverige er færdig om et par år.

Jeg har ellers altid drømt om at flytte tilbage til Svendborg, tættere på min familie og mine venner, få børn og måske gå ind i lokalpolitik. Tja, som tingene ser ud nu, kunne jeg nok ikke engang få min kæreste med hjem, hvis jeg ville, for han er nemlig ikkevestlig.

Jeg har ellers altid keret mig om samfundet, jeg har altid været engageret. Jeg læser velfærdspolitik på universitetet, fordi jeg gerne vil gøre en forskel for de svageste i samfundet. Men dansk politik har bogstavlig talt fordrevet mig, radikaliseret mig, frataget mig håbet og lysten til at tage ansvar. Så måske jeg også bare skulle smides ud af landet? Jeg er ikke sikker på, at jeg passer ind længere. Jeg er ikke sikker på, at jeg gider mere.

Masseindvandring – som set i f.eks. Sverige – vil økonomisk og socialt underminere velfærdssamfundets bygning, skrev den socialdemokratiske politiker Henrik Sass Larsen i Politiken lørdag. Han fremhævede frihed, lighed og solidaritet som byggesten i den danske velfærdsmodel og det socialdemokratiske projekt.

Hvad har vi som danskere tilbage at bygge velfærd af, hvis vores byggesten, vores værdier, er blevet brugt på at bygge mure i stedet?

Men man kan ikke tilkæmpe sig frihed, solidaritet og lighed ved at lukke sig om sig selv og være usolidarisk. Vores selvforståelse som folk holder ikke til det. For hvad er der tilbage, når vi har smidt alle de fremmede på porten? Hvad har vi som danskere tilbage at bygge velfærd af, hvis vores byggesten, vores værdier, er blevet brugt på at bygge mure i stedet?

Det undrer mig virkelig, at regeringen og dens støttepartier – herunder nu også Socialdemokraterne – ikke kan se, at deres tiltag mod masseindvandringen ikke kun skræmmer flygtningene, de fremmede, væk, men også alle os danskere, som nu føler os fremmedgjort. Alle os, som føler, at vores værdimæssige fundament som danskere er blevet revet væk under fødderne på os. Stramningerne på udlændingeområdet gør nemlig også mig mindre integreret, og jeg er ellers pæredansk.

Jeg bliver dybt bekymret og ked af at følge den danske udlændingedebat på sidelinjen herovre fra Sverige. Min selvforståelse som dansker er blevet slået i småstykker.

Det er bølgen af racisme, der polariserer samfundet – ikke bølgen af flygtninge. Vi har ikke pladsmangel i Danmark, men politikerne har mangel på vilje, og desværre er det noget, der smitter.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden