Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Debat

Chip på plejepersonalet - hvad bilder I jer ind?

Personalet på landets hospitaler er ikke udstyr, der skal bære en chip i nakken som kvæg, der løber forvildet rundt og ikke kan finde hoved og hale i deres hverdag.

Debat

Effektiviseringsspiralen er lige blevet drejet en tand ekstra, men det ligner umiskendeligt mistillid til sygehuspersonalet. Nu skal vi læger og sygeplejersker udstyres med en chip, når vi er på arbejde, for det vil give overblik og patienterne et bedre forløb, lyder det.

En chip vil spare os tid, siges det, og ledelsen kan få et godt overblik over, hvor vi er, og om der er sammenhæng mellem, hvor vi er, og hvor patienterne er. Jamen, tusind tak. Dejligt, at der tænkes på, at vi som medarbejdere kan spare tid. Men det efterlader det naturlige spørgsmål, om det drejer sig om at spare tid for personalet eller finde tid til endnu flere opgaver til den enkelte?

LÆS DEBAT

Så ellers tak. Personalet på landets hospitaler er ikke udstyr, der skal bære en chip i nakken som kvæg, der løber forvildet rundt og ikke kan finde hoved og hale i deres hverdag.

Ja, vi løber rundt, ja, vi har travlt, men spilde tiden – det synes jeg ærlig talt ikke, vi gør. Så man mærker hensigten: Tillid er godt, kontrol er bedre! Jeg har sådan set en umiddelbar forventning om, at de ledelser, der står i spidsen for såvel afdelinger som hospitaler, evner og magter den opgave, det er at planlægge arbejdet og få det bedste ud af personalet uden chips og big brother-overvågning af personalets færden.

Nej, hvis vi vil fremme arbejdsgange og kommunikation og lette personalets samarbejde, skal vi måske hellere tilbyde alle en telefon og et personligt nummer, så vi altid kan få fat i hinanden, give beskeder og tale sammen

Ellers vil jeg da rose medarbejdernes evne til at organisere sig og deres arbejdsplanlægning frem til nu. Jøsses, siger jeg bare, hvad dælen forestiller man sig, at der foregår på landets hospitaler den dag i dag?

Tanken er naturligvis, at overvågning med chip er noget, der skal indføres i dialog med personalet, så det kun indføres, hvis det er trygt for dem også.

Dialog er godt, det siger vi aldrig nej til, men selv dér efterlader nyheden i gårsdagens medier mange spørgsmål. Det er ikke dialog, det er udmelding, og uden indtryk af, at der er noget at drøfte videre. Og ’trygt’ er et sært ord i denne sammenhæng. Jeg forventer ikke tryghed fra ledelserne, men jeg forventer tillid. Jeg forventer, at hver eneste læge i dette land og deres sundhedsprofessionelle kollegaer mødes med tillid fra deres ledelse hver eneste dag, ikke mindst tillid til, at de ser, hører og taler med de patienter, de hver især er tiltænkt at se, at de evner patientbehandlingen på højt fagligt niveau, og at de står på mål for patientsikkerhed og faglighed. Og at der er tillid til, at de gør det med ordentlighed og ansvarlighed. For det er virkeligheden.

Og er tilliden på plads, behøver vi slet ikke drøfte chip. Nej, hvis vi vil fremme arbejdsgange og kommunikation og lette personalets samarbejde, skal vi måske hellere tilbyde alle en telefon og et personligt nummer, så vi altid kan få fat i hinanden, give beskeder og tale sammen.

Mindske afstanden på direkte vis for den enkelte og ikke blot for ledelserne bag overvågningsskærmene. Man kunne jo tilnærmelsesvis kalde det forbedret kommunikation.

Så ja tak til tillid, nej tak til kontrol. Det minder mest om mistro, dårlig ledelse og manglende indsigt i personalets hverdag. Og så er det decideret respektløst over for folk, der passer deres arbejde og gør deres bedste hver evig eneste dag. Ærlig talt: Hvad bilder I jer ind?

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden